دیپلمات‌های دولت رئیسی جلوی موج انتقام‌جویی ایستادند؟

دیپلماسی در تهران توانسته است بر جو ابتدایی انتقام گیری ضمن تاکید بر عملیات اثر‌گذار و بازدارنده توسط ایران علیه اسرائیل فائق ‌آید به طوری که این روزها شاهد تحولاتی مثبت از سوی وزارت خارجه برای آتش بس در غزه هستیم.

روزنامه آرمان ملی نوشت: دیپلمات‌های دولت سیزدهم لباس دیپلماتیک بر تن؛ پیغام‌های نظام را در ارتباط با تحولات منطقه به دولت‌های مختلف رسانده تا نقش تهران را در صلح و ثبات منطقه برجسته‌تر کنند. با حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در سوریه موجی از انتقام خواهی در ایران بلند شد؛ موجی که البته عقلا آن را به یک سیلی موثر تشبیه کردند و در برابر این موج در تهران، از تل‌آویو تا نیروهای پنتاگون در منطقه در آماده باش کامل قرارگرفتند. اما دیپلماسی در تهران توانسته است بر جو ابتدایی انتقام گیری ضمن تاکید بر عملیات اثر‌گذار و بازدارنده توسط ایران علیه اسرائیل فائق ‌آید به طوری که این روزها شاهد تحولاتی مثبت از سوی وزارت خارجه برای آتش بس در غزه هستیم.

مسقط آوردگاهی برای مذاکره

روزگذشته خبری در درگاه رسانه‌ها قرار گرفت. در این خبر آمده بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در راس هیاتی به مسقط سفر  می‌کند. مسقط یعنی سرزمین سلطان قابوس‌ همواره بیان کننده یک مفهوم مهم برای تهران بوده است. مسقط در بین اهالی خبر بیان کننده پیکی از سوی آمریکایی‌ها و حتی خط تلفن قرمز بین تهران و واشنگتن است. بارها و در ابتدای هر مذاکره مهمی بین ایران و آمریکا این خاندان قابوس بوده‌اند که وظیفه رد و بدل پیام‌ها را عهده داشتند. مذاکرات در پرونده هسته‌ای با آمریکایی‌ها یکی از مواردی بوده که ایران و آمریکا از طریق عمان با یکدیگر گفت‌وگوهایی کرده‌اند و یا پیام‌هایی را به هم رسانده‌اند.
این بار نیز در اوج درگیری‌ها در خاورمیانه و آماده باش کامل اسرائیل و آمریکا برای حمله انتقام جویانه تهران، شاهد سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسقط  بودیم. تحلیلگران سیاست خارجی از این سفر تحت عنوان سفری برای ارسال پیام تهران به آمریکا و حتی بالعکس یاد کرده‌اند. هرچند خبری در این زمینه از سوی طرفین مذاکره کننده یعنی وزرای خارجه تهران و مسقط منتشر نشده اما امیرعبداللهیان با اظهار نگرانی عمیق نسبت به تداوم جنایت جنگی و نسل‌کُشی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین تحت حمایت همه‌جانبه دولت آمریکا، از موضع حمایتی عمان از ملت فلسطین و نیز اقدام اخیر مسقط در پذیرش جمعی از مجروحان فلسطینی برای درمان تقدیر کرد و اقدام جمعی و قویتر کشورهای اسلامی در توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی را خواستار شد. وزیر خارجه عمان حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق را محکوم کرد و آن را اقدامی مغایر با همه معاهدات و مصونیت‌های دیپلماتیک و اقدامی تجاوزکارانه توصیف کرد و با دولت و ملت ایران و خانواده‌های شهدا ابراز همدردی کرد.

سوریه مکانی برای تصمیم برای انتقام

هرچند رسانه‌ها تلاش کردند سفر وزیرخارجه به مسقط را سفری برای کاهش تنش در منطقه تحلیل کنند اما سفر بلافاصله وزیر امور خارجه از مسقط به دمشق بیان کننده آن است که تهران قصد دارد در جبهه سوریه در ارتباط با حمله اسرائیل به کنسولگری کشورش به مذاکره با دولت سوریه بپردازد چرا که این سوری‌ها بودند که در ابتدا حریم هوایشان مورد تاخت و تاز صهیونیست‌ها قرار گرفت و البته این اولین بار هم نیست که این اتفاق در سوریه می‌افتد. سوریه بعد از وقایع داخلی خود بارها توسط اسرائیل مورد حمله نظامی قرار گرفته است اما سوری‌ها به هر علت در این مدت پاسخی به اسرائیل نداده‌اند با این وجود خبری در سوریه منتشر شد که بیان کننده آن بود که سوری‌ها بالاخره تصمیم گرفتند در برابر تجاوزات اسرائیل تحرکی از خود نشان دهند. چرا که شنبه شب خبری از فعالیت یکان‌های ضد هوایی سوریه علیه اهدافی در آسمان شنیده شد که بیان کننده آن است که احتمالا سوری‌ها قصد دارند به تجاوزات هوایی و موشکی اسرائیل پاسخ دهند. از این رو بعید نیست که در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به سوریه که با حضور رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته؛ در جهت درخواست ایران برای پاسخگویی به اسرائیل توسط سوری‌ها در برابر تجاوزات این رژیم به سوریه باشد. تجاوزی که یک نمونه آن علیه ساختمان کنسولگری ایران صورت گرفته است.

عدم انتقام در برابر آتش بس فوری

واقعیت آن است که تهران تصمیم خود را در ارتباط با انتقام از اسرائیل گرفته است. تصمیمی که شاید اکنون که اسرائیل و آمریکا به علت احتمال پاسخ تهران در آماده باش هستند، اجرایی نشود اما ظاهرا در ابعاد دیگر از جمله حملات سایبری، جنگ نرم، عملیات توسط محور مقاومت از سوریه و عراق و لبنان گرفته تا یمن در حال اجرا شدن است. از این رو بعید نیست تهران در نظر داشته باشد در موقعیت فعلی انتقام از عملیات اسرائیل علیه کنسولگری ایران را به تعویق بیندازد به طوری که یکی از رسانه‌های عربی در این ارتباط خبری را منتشر کرد. این رسانه عرب زبان «جاده ایران» که اخبار خاورمیانه و به ویژه ایران را پوشش می‌دهد، در خبری مدعی پیشنهاد ایران برای عدم حمله به اسرائیل در ازای توافق آتش بس غزه شد. یک دیپلمات عرب گفت که در پیام اخیر ایران به آمریکا در پی بمباران بخش کنسولی سفارت ایران، یک پیشنهاد ارائه شده است. به گفته این دیپلمات عرب، براساس این پیشنهاد، تهران از پاسخ نظامی به اسرائیل در ازای آتش‌بس در غزه صرف نظر می‌کند. این منبع همچنین افزود: اگر آمریکا موفق به مهار این وضعیت شود، موفقیت قابل توجهی برای دولت بایدن تلقی می‌شود و می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای تحولات بیشتر باشد.

احتمال سرعت گرفتن مذاکرات آتش بس

همچنین بعد از مذاکرات تلفنی نتانیاهو و بایدن گشایش‌هایی درکمک رسانی به غزه صورت گرفته و حتی برخی از گذرگاه‌ها گشوده شده و در خبرها آمده که بخشی از ارتش اسرائیل از غزه خارج شده است. از سوی دیگر البته خبرهایی هم از آمادگی اسرائیل برای حمله به جنوب غزه شنیده می‌شود. با درکنار هم قرار دادن موارد فوق می‌توان به این نتیجه رسید که رسیدن به آتش بس در غزه سرعت گرفته است. روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نیز از منابع آگاه گزارش می‌دهد که واشنگتن بازیگر اصلی مذاکرات جاری قاهره است و چیزی جز دستیابی به توافق و دستیابی به آتش بس نمی‌خواهد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.