دو سال برای نجات جهان باقی است؟

یک مقام سازمان ملل خواستار اقدام سریع‌تر و بودجه بیشتر برای مقابله با بحران اقلیمی شد؛ چرا که به گفته او اکنون فرصت جهان در این مورد اندک است.

 سایمون استیل دبیر اجرایی تغییرات اقلیمی سازمان ملل، هشدار داد که بشریت فقط دو سال فرصت دارد تا با کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای، از بحران اقلیمی و فاجعه آب‌وهوایی جلوگیری کند. او تاکید کرد که این امر مستلزم اقدام فوری و افزایش قابل توجه بودجه برای مقابله با این بحران است.

به نقل از یورونیوز، دولت‌های جهان با ضرب‌الاجل ۲۰۲۵ برای برنامه‌های جدید و قوی‌تر برای مهار آلودگی کربن مواجه هستند، تقریباً نیمی از جمعیت جهان در انتخابات امسال رای می‌دهند و نشست‌های مالی مهم جهانی اواخر این ماه در واشنگتن برگزار می‌شود.

سایمون استیل، دبیر اجرایی تغییرات اقلیمی سازمان ملل می‌گوید: «می‌دانم هشدار من ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد، اما اقدام در دو سال آینده ضروری است. ما هنوز فرصتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با نسل جدیدی از برنامه‌های ملی آب‌وهوا داریم. اما ما اکنون به این برنامه‌های قوی‌تر نیاز داریم.»

او در اشاره‌ای نه چندان پنهان به تقویم انتخاباتی امسال پیشنهاد کرد که اقدامات اقلیمی فقط برای افراد قدرتمند نیست.

بیشتر مردم تأثیر بحران اقلیمی را احساس می‌کنند

دقیقاً چه کسی دو سال فرصت دارد دنیا را نجات دهد؟ به اعتقاد استیل، پاسخ همه افراد روی این سیاره است

بیشتر مردم خواهان اقدام در زمینه آب‌وهوا در سراسر جوامع و طیف‌های سیاسی هستند، تا حد زیادی به این دلیل که آنها تأثیرات بحران اقلیمی را در زندگی روزمره خود و بودجه خانواده خود احساس می‌کنند.

استیل می‌گوید: «کاهش آلودگی سوخت‌های فسیلی به معنای سلامت بهتر و صرفه‌جویی هنگفت برای دولت‌ها و خانواده‌ها خواهد بود.»

چالش مالی برای مقابله با بحران اقلیمی

دبیر اجرایی تغییرات اقلیمی سازمان ملل همچنین معتقد است که در امور مالی به جهش بی‌سابقه‌ای نیاز است.

استیل می‌گوید: «اگر انتشار دی اکسید کربن و متان از طریق سوزاندن زغال سنگ، نفت‌وگاز طبیعی افزایش یابد یا کاهش شدیدی را آغاز نکند، نابرابری‌های فاحش بین ثروتمندترین و فقیرترین کشورها و جوامع جهان بیشتر می‌‌شود. در این میان، بحران اقلیمی نیز شرایط را بدتر می‌کند و پشت همه این مسائل پول است.»

سخنرانی استیل درست قبل از نشست‌های بانک جهانی و دیگر موسسات انجام شد. گروهی از کشورها به رهبری میا موتلی نخست‌وزیر باربادوس و ویلیام روتو، رئیس‌جمهور کنیا، برای اصلاحات اساسی در سیستم‌هایی که به کشورهای فقیر وام می‌دهند، به‌ویژه آن‌هایی که تحت تأثیر بلایای آب‌وهوایی آسیب‌دیده‌اند، فشار می‌آورند.

چه باید کرد؟

در ارتباط با این فشار، استیل خواستار جهشی بی‌سابقه در سال جاری در تامین مالی آب‌وهوا شد. او بر لزوم کاهش بدهی کشورهایی تاکید کرد که نیازمند منابع مالی بیشتری هستند؛ چرا که آنها باید به جای آماده شدن و جلوگیری از بحران اقلیمی آینده، 400 میلیارد دلار برای تامین مالی لازم به منظور پرداخت بدهی خود هزینه می‌کنند.

استیل همچنین از گروه‌های مختلف مانند بانک‌ها، سازمان بین‌المللی دریانوردی وگروه 20 خواست کمک‌های مالی بیشتری را به اهداف جلوگیری از بحران اقلیمی اختصاص دهند.

او در ادامه تاکید کرد که این کشورها مسئول 80 درصد از انتشارات گرما در جهان هستند.

استیل می‌گوید: «رهبری گروه 20 باید در مرکز راه‌حل برای مقابله با بحران اقلیمی باشد؛ همانگونه که در زمان بحران مالی بزرگ بود. هر روز، وزیران دارایی، مدیران عامل، سرمایه‌گذاران و بانکداران توسعه تریلیون‌ها دلار اختصاص می‌دهند. زمان آن فرا رسیده است که تخصیص این دلارها را از انرژی و زیرساخت‌های گذشته به سمت آینده‌ای پاک‌تر و انعطاف‌پذیرتر تغییر دهیم تا اطمینان حاصل شود که فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشورها سود می‌برند.»

مخالفت‌ها با فرصت ۲ ساله

اما همه موافق نیستند که چنین هشدارهایی در مورد بحران اقلیمی مفید باشد.

مایکل اوپنهایمر استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون، می‌گوید: «دو سال برای نجات جهان حرفی بی‌معنی است. در بهترین حالت، احتمالا نادیده گرفته می‌شود، در بدترین حالت، نتیجه معکوس خواهد داشت.»

با وجود این، بحران اقلیمی جدی است. بر اساس آمارهای دولت آمریکا، سال گذشته سطوح دی اکسید کربن و متان در هوا به بالاترین حد خود رسید، در حالی که دانشمندان محاسبه می‌کنند که انتشار دی اکسید کربن در جهان 1.1 درصد افزایش یافته است.

گروه‌های نظارت بر دمای جهانی نتیجه گرفتند که سال گذشته گرم‌ترین سال ثبت شده تاکنون بوده است.

آخرین فرصت برای تامین مالی مقابله با بحران اقلیمی

در همین زمینه، آلدن مایر کارشناس آب‌وهوایی، حرف سایمون استیل در مورد مقابله با بحران اقلیمی را کاملاً درست می‌داند.

به اعتقاد او، برنامه‌های اقدام کربن ارائه شده تا سال آینده تعیین می‌کند که آیا جهان می‌تواند در مسیر کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد نیاز برای جلوگیری از بحران اقلیمی برود یا خیر.

مقامات امیدوارند که مشکل تامین مالی آب‌وهوایی را برای مقابله با بحران اقلیمی تا پایان سال جاری، زمانی که مذاکرات آب‌وهوایی قرار است در باکو (پایتخت جمهوری آذربایجان) برگزار شود، حل کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.