تخت پادشاهی لرزید؛ آمریکا نتانیاهو را از قدرت کنار می‌زند؟

آیپک در حال روی برگرداندن از بنیامین نتانیاهو است. خودسری های بی بی، عدم موفقیت در کنترل جنگ، افزایش هزینه مالی و جانی و کاهش شدید اعتبار داخلی همه و همه دلایلی هستند که می توانند بهانه به دست اعضاء آیپک بدهند تا به عزل نتانیاهو مبادرت ورزند.

اختلافات سیاسی در داخل اسرائیل به اوج خود رسیده است. از همان روز اول مشخص بود که کابینه جدید نتانیاهو یک دست نیست و تندروهای راست گرا و مذهبی دیر یا زود در مقابل «بی بی» و اعضاء سکولار حزب لیکود قد علم می کنند.

از آن سو، بعد از تشکیل کابینه جنگ، مخالفان اصلی نتانیاهو یعنی یائیر لاپید و هم حزبی هایش وارد ساختار قدرت شدند و به مقابله با نتانیاهو و راست گراهای دولت ادامه دادند. اتفاقاتی که دیروز در سطح رسانه ای رژیم صهیونیستی به وقوع پیوست به خوبی این مساله را نشان می دهد.

روز گذشته و بعد از حمله ریزپرنده های اسرائیلی به اصفهان و مقابله ایران با این ریزپرنده ها، بن گویر، وزیر امنیت اسرائیل و بزرگترین نماینده راست افراطی در کابینه نتانیاهو شروع به انتقاد وسیع از عملکرد اسرائیل و تمسخر حمله به اصفهان کرد. بعد از این اتفاق، یائیر لاپید به سختی به بن گویر حمله کرد و او را بدترین وزیر امنیت اسرائیل خواند که نسنجیده سخن گفته و درکی از مسائل امنیتی ندارد

اختلافات میان دو بال کابینه جنگ یعنی هم حزبی های لاپید و راست گراهای کابینه در حالی به اوج خود رسیده که بنیامین نتانیاهو قربانی این اختلافات شده و به شدت در معرض انتقادات است. بسیاری از رسانه ها معتقدند بنیامین نتانیاهو از طریق گسترش جنگ غزه و حمله به ایران سعی دارد از استیضاح و عزل فرار کند  این مساله مستقیما معلول اختلافات داخلی کابینه جنگ در اسرائیل است.

اما مشکل بزرگ نتانیاهو نه اختلافات داخلی و حزبی بلکه اختلافات عمیقی است که با آمریکایی ها دارد.

خیز آمریکایی های ذی‌نفوذ برای عزل “بی بی”

مخالفت نتانیاهو با جو بایدن و دولتش همواره یکی از معضلات سیاست خارجی رژیم صهیونیستی بود. اما به نظر می رسد سطح اختلافات و مشکلات از دعوای نتانیاهو و بایدن گذر کرده و وارد مرحله جدیدی شده است. طبق اعلام برخی رسانه ها مانند پولیتیکو و الجزیره، مایک لوین، عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده از کالیفرنیا، خواستار تغییر در کادر رهبری اسرائیل شده است. اهمیت این موضوع از این جهت است که لوین عضو کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل(AIPAC)  (بزرگترین لابی آمریکا و رژیم صهیونیستی) است و از حمایت اعضای این کمیته برخوردار است.

آیپک بزرگترین نقطه اتصال آمریکا و اسرائیل است. تجار بزرگ یهودی عضو این کمیته هستند. قدرت اعضاء ارشد این سازمان به حدی است که می توانند در انتخابات ریاست جمهوی آمریکا نیز اعمال نفوذ کنند. به همین دلیل، مخالفت آیپک با یکی از اعضاء کابینه آمریکا یا اسرائیل به معنی نابودی سیاسی آن فرد خواهد بود.

به نظر می رسد که آیپک در حال روی برگرداندن از بنیامین نتانیاهو است. خودسری های بی بی، عدم موفقیت در کنترل جنگ، افزایش هزینه مالی و جانی و کاهش شدید اعتبار داخلی همه و همه دلایلی هستند که می توانند بهانه به دست اعضاء آیپک بدهند تا به عزل نتانیاهو مبادرت ورزند.

روزنامه پولیتیکو به نقل از لوین گفته است: “به نظر من نیاز به رهبران جدید {در اسرائیل} داریم.” لوین معتقد است که رهبران فعلی اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، «جریانی را رهبری می کنند که در نهایت منجر به آینده ای امن تر (برای اسرائیل) و منطقه نمی شود.»

پولیتیکو به نقل از لوین تاکید دارد که از نظر لابی آیپک، اگرچه حماس نباید هیچ جایی در آینده سیاسی غزه داشته باشد اما بهتر است اسرائیل به راه حل «دو دولتی» که مورد توجه بایدن هم است، گردن بنهد. این در حالی است که نتانیاهو مطلب دوم (راه حل دو دولتی) را قبول ندارد و سعی دارد در مقابل آن بایستد.

بر اساس گزارش پولیتیکو، وضعیت در قوه مقننه ایالات متحده نیز به نفع نتانیاهو نیست و هر روز تعداد بیشتری از دموکرات ها ترجیح می دهند که از حمایت قاطع قبلی خود از اسرائیل عقب نشینی کنند. در همین رابطه، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، پس از انتقاد از مدیریت نتانیاهو در جنگ غزه، درخواست برگزاری انتخابات جدید کرد که این مساله با واکنش های تندی از جانب حامیان دولت فعلی اسرائیل روبه رو شد.

این مخالفت ها می توانند وضعیت آیپک را دشوارتر کنند، چرا که اگر جو عمومی و سیاسی علیه اسرائیل شود، ممکن است آیپک دیگر نتواند میان سیاستمداران آمریکایی و اسرائیلی ارتباط برقرار کند. آیپک معتقد است علت این به هم ریختگی نتانیاهو است و اگر او رفتار سیاسی خود را اصلاح نکند ممکن است در آینده مقدمات عزلش فراهم شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.