فروکش کردن تنش بین ایران و اسرائیل؛ زمزمه‌های احیای برجام به گوش می‌رسد!

«خبرهای کوتاهی در مورد مذاکرات امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل با برخی مقامات غربی در ارتباط با پرونده هسته‌ای و مذاکرات ایران با غرب شنیده می‌شود. برخی رسانه‌ها نیز از اقداماتی آرام توسط علی باقری کنی، مسئول تیم مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات هسته‌ای خبر می‌دهند.»

روزنامه آرمان ملی نوشت:  این روزها رسانه‌ها در انتظار آن هستند که با فروکش کردن تنش بین ایران و اسرائیل همچنین کاهش حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه و به طور کلی شرایطی که فعلا در خاورمیانه به وجود آمده است خبری از مذاکرات هسته‌ای به صورت رسمی بشنوند. تشنگی رسانه‌ها در این ارتباط در حدی است که به گمانه‌زنی در ارتباط با مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا پرداختند. گمانه‌زنی‌ای که با قدرت از سوی تهران و واشنگتن تکذیب شد.

هر چند در خبرها آمده که طرفین در حال ارسال پیام‌هایی در ارتباط با مسائل مختلف از جمله مساله هسته‌ای با یکدیگر هستند و این مورد باعث شد تحلیل‌های مختلفی در مورد مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا شنیده شود. واقعیت آن است که کسی نمی‌داند هم اینک ایران و آمریکا در ارتباط با مسائل هسته‌ای در چه سطحی با یکدیگر به مذاکره می‌پردازند، البته مذاکرات مستقیم رد شده است و حالا باید بررسی کرد که آیا دو طرف به صورت مداوم همانند آنچه در گذشته بود در حال انجام مذاکرات غیر مستقیم به واسطه کشورهای عربی هستند یا اینکه صرفا به یکدیگر پیام می‌رسانند اما این احتمال هم وجود دارد که طرفین از این موارد هم عبور کرده باشند و بسته‌های مختلف و پیشنهاد‌ها را به واسطه اعراب به یکدیگر منتقل کنند.

*احتمال آغاز مذاکرات رسمی

از سوی دیگر خبرهای کوتاهی در مورد مذاکرات امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل با برخی مقامات غربی در ارتباط با پرونده هسته‌ای و مذاکرات ایران با غرب شنیده می‌شود. برخی رسانه‌ها نیز از اقداماتی آرام توسط علی باقری کنی، مسئول تیم مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات هسته‌ای خبر می‌دهند. اگر این دو خبر را در کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم یا ایران و آمریکا به صورت کاملا مخفی در حال مذاکرات مستقیم در پرونده هسته‌ای هستند و یا اینکه بر اساس تحرکات صورت گرفته از سوی مقامات ایران و برخی واکنش‌ها از سوی مقامات ایالات متحده آمریکا هر دو طرف در تلاش هستند تا به صورت رسمی مذاکرات خود را آغاز کنند. ایران البته خواستار رفع کامل تحریم‌های هسته‌ای است و از سوی آمریکایی‌ها نیز به دنبال مذاکره با ایران هستند چون نمی‌خواهند تهران بیش از این به سمت افزایش غنی‌سازی اورانیوم حرکت کند چرا که عملیات موشکی و پهپادی ایران موجب شده که آنها عملا از ایران هسته‌ای به هراس افتاده و در نظر دارند با لغو تحریم‌های ایران از میزان ظرفیت‌های ایجاد شده برای تولید سلاحی در ایران(به ادعای آنها) بکاهند. این مورد اکنون برای بایدن یک دستاورد در برابر ترامپی است که بارها و بارها در طول مناقشه اخیر اعلام کرده است که اگر من رئیس‌جمهور آمریکا بودم ایران هیچگاه به قدرت کنونی نرسیده بود. از این رو بایدن در نظر دارد در برابر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دستاوردهای شاخصی را روی میز بگذارد که رقیب او نتواند به‌سادگی وی را کنار بزند.

*سفر گروسی به تهران

همین چند روز قبل بود که گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی ضمن اینکه ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را برابر با ساخت چند بمب اعلام کرد بر این نکته تاکید کرد که به تهران خواهد رفت. اکنون نیز در خبرها آمده که سفر گروسی به ایران قطعی شده است. خبر آنلاین نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران که ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود به ایران می‌آید. «بهروز کمالوندی»، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اعلام این خبر افزود، در سفر گروسی، مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران درباره موضوعات فی مابین مذاکره می‌کنند.

*همکاری ایران با آژانس

یکی از گلایه‌های همیشگی آژانس از ایران مساله بازرسی‌های برخی بازرسان بوده که تهران اجازه بازرسی به آنها از مراکز هسته‌ای را نداده است. این احتمال وجود دارد که ضمن اینکه در سفر گروسی در این مورد مذاکره شود. در ارتباط با برخی پرونده‌های باز ایران در آژانس که تهران خواستار بسته شدن آنها قبل از بازگشت به برجام است نیز تصمیم‌گیری شود. رئیس سازمان انرژی اتمی در این ارتباط گفت: ما ورود هیچ یک از بازرسان آژانس به ایران را ممنوع نکردیم و هم‌اکنون هم بیش از ۱۳۰ نفر از بازرسان آژانس مجاز هستند که برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی در حاشیه نشست هفتگی هیات دولت طی سخنانی درباره سفر گروسی به تهران گفت: ما درباره مسائل پادمانی با شکلی که وضع شده همواره در حال تعامل و گفت‌وگو با آژانس بوده‌ایم و این مسائل از زمان آغاز تاکنون پیرامون ۴ مکان بوده که ۲ مکان آن حل و فصل شده و درباره ۲ مکان دیگر در حال تبادل نظر هستیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.