تحلیلگر مشهور عرب از احتمال ترور شهید رئیسی خبر داد

یک تحلیلگر فلسطینی تبار گفت: سید ابراهیم رئیسی یکی از گزینه های برجسته برای جانشینی حضرت آیت الله خامنه ای بود. او لیاقت رهبری آینده ایران را داشت.

تحریریه نوشت: «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در اظهارات یوتیوبی خود، در ابتدا شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان وی را به مردم ایران و رهبری و محور مقاومت تسلیت گفت و تاکید کرد: حقیقتا این یک مصیبت بسیار بزرگ و تمام عیار است.

این تحلیلگر فلسطینی تبار افزود: من احتمال می دهم که یک اقدام تروریستی عامل این اتفاق باشد. سید ابراهیم رئیسی یکی از گزینه های برجسته برای جانشینی حضرت آیت الله خامنه ای بود. او لیاقت رهبری آینده ایران را داشت زیرا او سید و از نوادگان حضرت پیامبر (ص) بود. همچنین او دارای مهارت بسیار بالایی بود و پست های بسیاری را مدیریت کرد. در دوره او ایران شاهد پیشرفت بسیار زیادی بود و وی ایران را یک گام جلوتر برد.

عطوان عنوان داشت: او در برابر همه خصومت های آمریکا ایستاد و برنامه هسته ای ایران را به طور گسترده ای در زمینه غنی سازی اورانیوم توسعه داد و در برابر فشارها تسلیم نشد. وی همچنین با وجود اصرارهای آمریکا حاضر به مذاکره برای توافق جدید نشد. رئیسی برای مقابله با فشارها و مدیریت مذاکرات در وین از قدرت بالایی برخوردار بود و گفت وگوها را به شکلی بی سابقه مدیریت می کرد.

این تحلیلگر سرشناس جهان عرب تصریح کرد: دور از ذهن نیست که سید ابراهیم رئیسی و همراهانش ترور شده باشند زیرا تنها رئیس جمهوری بود که ایران در دوره او با بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد پایگاه های رژیم اسرائیل را هدف حمله قرار داد و این یک رویداد بسیار مهم بود. همه سلاح ها و خمپاره های در اختیار گردان های القسام و سرایا القدس از سوی ایران تامین شده است. در زمان شهید آیت الله رئیسی روند تسلیح مقاومت شتاب بیشتری گرفت و پیروزی های فلسطین هم به لطف این سلاح ها حاصل شده است.

وی اظهار داشت: درباره به شهادت رسیدن آیت الله رئیسی و همراهان وی دو سناریو موجود است. سناریو متداول آن است که این بالگرد به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی سقوط کرده باشد. اما این نظریه دارای ایرادهایی است. نخست آنکه این بالگرد ویژه رئیس جمهوری بود و چگونه ممکن است که در پرواز چنین بالگردی مساله بدی شرایط جوی در نظر گرفته نشده باشد. موضوع امنیت رئیس جمهوری یک کشور با دیگر مسائل امنیتی بسیار متفاوت است. قطعا مسائل آب و هوایی در نظر گرفته شده و سپس چراغ سبزی برای پرواز داده شد. موضوع دیگر آن است که غیر از بالگرد رئیس جمهوری دو بالگرد دیگر هم پرواز کردند و به سلامت به مقصد خود در تبریز رسیدند. این موضوع سوال های بسیاری را مطرح کرده است. مساله مهم دیگر آن است که اگر شرایط آب و هوایی نامساعد بود چرا مسوولان استان آذربایجان به آیت الله رئیسی و همراهان وی این موضوع را نگفتند. این استان دارای امکانات خوبی برای رصد شرایط اقلیمی و آب و هوایی است.

عطوان افزود: سناریوی مهم تر بحث ترور را مطرح می کند و من نظریه ترور را منتفی نمی دانم زیرا سید ابراهیم رئیسی بزرگ ترین دشمن رژیم اسرائیل بود، برنامه هسته ای ایران را با سرعت بالایی توسعه داد و غنی سازی اورانیوم را به بالاتر از ۶۰ درصد رساند. بسیاری از نظریه ها می گویند ایران در آستانه دستیابی به بمب اتمی است. یک سال است که به بازرسان سازمان ملل اجازه ورود به تاسیسات هسته ای ایران داده نمی شود و دوربین های آژانس هم از مدار خارج شده اند. از این رو، دور از ذهن نیست که رژیم اسرائیل و آمریکا به دنبال ترور سید ابراهیم رئیسی بوده باشند تا درباره موضوع جانشینی رهبر ایران هم اخلالی را ایجاد کنند.

این تحلیلگر عرب معتقد است: اسرائیل و آمریکا خواسته اند انتقام عملیات «وعده صادق» را از ایران بگیرند اما ایران دولت نهادها است و یک فرد در آن حکومت نمی کند و این نهادها به زودی جانشین رئیسی را تعیین می کنند. در همین راستا قرار شد طی ۵۰ روز آینده انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شود.

وی تاکید دارد دلیل بالا بودن احتمال سناریو ترور آن است که باکو پایگاه موساد اسرائیل است. اسرائیل پیش از این از پایگاه خود در باکو برای ترور شهید «فخری زاده» استفاده کرد. ضمن آنکه جمهوری آذربایجان برای تضعیف ایران تلاش می کند. حتی شاید موساد بدون اطلاع باکو دست به توطئه زده باشد. با اینحال همه این ها احتمالاتی هستند که روابط نزدیک جمهوری آذربایجان با اسرائیل آن را تایید می کند.

وی گمانه زنی دیگری را هم مطرح کرد و عنوان داشت با توجه به اینکه بالگرد قدیمی بود احتمال دارد که آمریکا با تجهیزات خود در مسیر حرکت آن اختلال ایجاد کرده باشد تا این بالگرد به کوه ها برخورد کند. همچنین ممکن است موساد از طریق پایگاه های خود نرم افزارهای این بالگرد را هک و از نظر مکانیکی آن را تخریب کرده باشد.

عطوان در بخش پایانی اظهارات خود گفت: ایران این مصیبت را هم پشت سر خواهد گذاشت. همانطور که این کشور مصیبت از دست دادن سردار حاج «قاسم سلیمانی» را پشت سر گذاشت. ایران خسارت بزرگی دیده زیرا مرد بسیار بزرگی را از دست داده است اما امور پیش خواهند رفت و رئیس جمهور دیگری مسیر ایران را ادامه خواهد داد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.