خنثی سازی پروژه تهدید و تحریم با برجام

طرح جامع اقدام مشترک یا همان «برجام» با دستاوردهای قابل ملاحظه ای برای کشورمان همراه بوده است که رفع ایران هراسی و پاره شدن زنجیر تحریم ها از آشکارترین آن به شمار می رود.

برجام به عنوان توافقی برد- برد برای کشورمان با دستاوردهای زیادی در حوزه های مختلف همراه بوده است. اهمیت این موضوع باعث شد تا حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری چهاردهم فروردین در دیدار نوروزی با جمعی از کارگزاران نظام و مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور به تشریح بخشی از این دستاوردها بپردازد.
رییس جمهوری در این دیدار تاکید کرد هدف ما در برجام این بود که سایه تهدید را از سر کشور برداریم و همچنین زنجیر تحریم های ظالمانه و تحمیلی را پاره کنیم که همه اینها در سایه کمک های خداوند، هدایت های مقام معظم رهبری و حمایت های مردم تحقق یافت.

خنثی سازی پروژه تهدید و تحریم با برجام
پیشینه تحریم های ایالات متحده علیه کشورمان به اوایل شکل گیری انقلاب اسلامی باز می گردد که پس از حادثه سفارت آمریکا رقم خورد. بعدها مطرح شدن موضوع هسته ای ایران بهانه را به دشمنان جمهوری اسلامی داد تا بر طبل ایران هراسی بکوبند و ایران را کشورهای معرفی کنند که بدون توجه به هنجارها و قوانین بین المللی درصدد دستیابی به سلاح های نامتعارف است.
از طرفی، سیاست خارجی تهاجمی و ناسازگار در دولت گذشته نیز این حس را در بین کشورهای جهان تقویت کرد که ایران در پی دستیابی به جنگ افزارهای هسته ای است و می تواند تهدیدی برای صلح جهانی به شمار آید. از این رو ایران بارها تهدید به حمله نظامی شد و در آن سال ها شاهد اجماعی جهانی علیه ایران بودیم تا جایی که تحریم های یکجانبه آمریکا جای خود را به تحریم های چندجانبه علیه کشورمان داد.
افزون بر آن، صدور قطعنامه های ششگانه شورای امنیت و قرار گرفتن ایران در زیر فصل هفتم منشور ملل متحد با عنوان «اقدام در موارد تهدید علیه صلح، نقض صلح و اعمال تجاوز»، جایگاه ایران را در وضعیت نامناسبی قرار داد که برون رفت از آن شرایط بسیار دشوار به نظر می رسید. ضمن آن که در کنار تحریم های شورای امنیت، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ۱۲ قطعنامه علیه کشورمان تصویب کرده بود تا با تنگ تر کردن حلقه انزوای ایران، جمهوری اسلامی را زیر فشار جامعه جهانی قرار دهد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم پس از دو سال سختی و دشواری دیپلماتیک سرانجام این تنگناها برداشته و افق تازه ای در مقابل ایران گشوده شد. در جریان فرجام یابی گفت وگوهای هسته ای و پیمودن روند اعتمادسازی، قطعنامه های ششگانه شورای امنیت و دوازده گانه شورای حکام برداشته شد.
دستاورد دیگر ایران در این گفت وگوها پس از صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آشکار شد که بر پایه آن، ایران از ذیل این فصل و بند ۴۱ خارج و دیگر به عنوان تهدید جهانی ارزیابی نمی شد. گفته می شود برای نخستین بار در تاریخ بود که کشوری با توسل به مذاکره و بدون درگیری از زیر فصل هفتم خارج می شد. جالب تر آنکه رایزنان و تیم دیپلماسی کشورمان خود نیز در نگارش این قطعنامه دست داشته اند؛ قطعنامه ای که یاری رسان بازگشت ایران به شرایط عادی در پهنه جهانی بود.

بسته شدن پرونده هسته ای و آغاز گشایش ها
پس از نزدیک به یک دهه، پرونده اختلاف فرسوده هسته ای بسته و راه های ارتباطی ایران با جهان باز شد. حال در فضایی که قدرت های جهانی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان مُهر تایید زده اند و مدیر کل آژانس بین المللی نیز به طور دایم برنامه هسته ای ایران را صلح آمیز گزارش کرده است، دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای جمهوری اسلامی قادر نخواهند بود ایران هراسی را بسط و تقویت کنند چرا که در صورت تکرار رفتارهای ضدایرانی گذشته، خود به حاشیه و انزوا کشیده خواهند شد.
همان طور که اشاره شد، پس از لغو قطعنامه های شورای امنیت و شورای حکام، افق جدیدی پیش روی جمهوری اسلامی ایران نمایان شده که بارزترین آن گشایش در حوزه تعاملات تجاری و اقتصادی است. افزایش تولید و صادرات انرژی تا رسیدن به وضعیت دوره پیش از تحریم ها، توسعه حمل ونقل، رفع موانع ارتباطات بیمه ای، ارزی و بانکی با جهان و همچنین امضای صدها سند میلیاردی تنها چند مورد از دستاوردهایی است که در پسابرجام اتفاق افتاده است.
در مجموع، دولت یازدهم در عمر چهارساله خود نشان داد که با قدرت چانه زنی و مذاکره می توان کورترین گره ها را باز کرد و به توافقی تاریخی نایل شد؛ توافقی که ضمن حفظ حقوق ملت، راه را برای بهبود معیشت مردم و ترمیم چهره کشور در خارج از مرزها هموار کند. افزون بر آن، برجام با تبدیل شدن به الگوی رفع تنش ها، برای حل سایر اختلاف ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.