«عزیز دردانه سیستم» پیروز انتخابات می‌شود؟

نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که اعلام شد، هیچ‌کس شوکه نشد چون تقریبا نتیجه انتخابات همان چیزی بود که نظرسنجی‌ها می‌گفتند.

ماکرون شگفتی‌ساز انتخابات بود و مارین لوپن با توجه به فضایی که تروریست‌ها در فرانسه رقم زده‌اند و باعث شده‌اند تا گرایش فرانسوی‌ها به جریان‌های دست راست افراطی افزایش یابد، بیشترین رای را کسب کردند، انتخابات به دور دوم رفت تا تقریبا برای اولین بار در یک سال گذشته نظرسنجی‌ها اشتباه نکنند، زیرا در همه‌پرسی برگزیت و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نتایج بر خلاف نظرسنجی‌ها بود و همه را شوکه کرد.

بعد از شصت سال ورق برگشت
نکته بارز در انتخابات فرانسه ناکامی نامزدهای دو حزب سنتی فرانسه یعنی راست میانه و سوسیالیست‌ها از رفتن به دور دوم انتخابات است، اتفاقی که در ۶۰ سال گذشته رخ نداده بود. نامزد حزب سوسیالیست حداقل رای را کسب کرد که نشان از جایگاه بسیار پایین این حزب در افکار عمومی دارد، سوسیالیست‌ها خود می‌دانستند که اقبال عمومی از آن‌ها بسیار پایین است تا آن‌جا که تصمیم گرفتند از نامزدی فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فعلی که از محبوبیت بسیار پایینی برخوردار است خودداری کنند، نتایج انتخابات فرانسه نشان از پوست‌اندازی عرصه سیاسی در این کشور دارد و نشان می‌دهد که جامعه فرانسه دچار تحولی اساسی است.

میهمان بعدی کاخ الیزه کیست؟
امانوئل مکرون ۳۹ ساله، بانکدار و سرمایه‌گذار جوانی که آن‌چنان سابقه اجرایی ندارد، در دانشگاه پاریس فلسفه خوانده، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ عضو حزب سوسیالیست بود و در سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر صنعت و امور دیجیتال منصوب شد. مکرون در ۳۰ اوت ۲۰۱۶ به منظور رقابت به عنوان یک لیبرال اجتماعی در انتخابات ریاست‌جمهوری استعفا داد و در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ نامزدی خود را از طرف حزب مستقل خود «الن مارشه» در انتخابات اعلام کرد، اینکه ظرف چند ماه توانست رای‌دهندگان فرانسوی را مجاب کند تا به او رای بدهند که به دور دوم راه یابد از شگفتی‌های اوست.
رقیب مکرون در دور دوم مارین لوپن، نامزد راست افراطی جبهه ملی است که در فکر فرگزیت، خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، محدود کردن تجارت آزاد، تجدید نظر در همکاری‌های اقتصادی با اتحادیه اروپا، بستن مرزهای کشور، جلوگیری از استفاده یورو به عنوان واحد پولی کشور، اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه مهاجران، برخورد شدیدتر با مسلمانان و پیاده کردن اصول افراطی لائیسیته در کشور است. او که در انتخابات دور پیش هولوکاست را بزرگنمایی یهودی‌ها دانسته بود از چهره‌های جنجالی فرانسه محسوب می‌شود. حالا که او توانسته با بهره‌برداری از فعالیت‌های تروریستی یک سال گذشته که تاکنون جان شهروندان بسیاری را گرفته به دور دوم صعود کند، همه نگرانند که مبادا در دور دوم هم بتواند موفق باشد و در نهایت به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. احزاب اصلی فرانسه همه از حامیان خود خواسته‌اند به امانوئل مکرون رای دهند تا لوپن پیروز نشود؛ این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صراحتا از او حمایت کرده و گفته می‌شود ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم تمایل به پیروزی او دارد.

حملات شدید مناظره‌ای و سایبری انتخابات را تحت‌الشعاع قرار داد
سه روز مانده به انتخابات در آخرین مناظره دو نامزد به شدت به یکدیگر حمله کردند و امانوئل مکرون خطاب به لوپن گفت طرحش برای تعویض واحد پول ملی چیزی جز قبول شکست نیست و خانوم لوپن مکرون را «عزیزدردانه بی‌شرم سیستم» نامید.
اتفاق مهم دیگر حمله سایبری به کارزار انتخاباتی مکرون است، حمله‌ای که گفته می‌شود از سوی گروه مرتبط با آژانس اطلاعات ارتش روسیه بوده. یکی از محققان شرکت امنیتی ترند میکرو اعلام کرد، شواهدی مبنی بر جاسوسی از سایت کمپین انتخاباتی مکرون پیدا کرده بوده که نشانه‌های اثر انگشت دیجیتالی حمله سایبری به سایت کمپین انتخابات مکرون با نشانه‌های موجود در حمله سایبری به کمیته ملی دموکراتیک کمپین هیلاری کلینتون یکی است و تکنیک‌های آن با تکنیک‌های به کار رفته در حمله سایبری به حزب آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز مشابه است، با این حال روسیه هرگونه دخالت در حمله سایبری به کمپین مکرون را قویا رد کرده. یک سخنگوی آژانس امنیت سایبری دولت فرانسه/ ANSSI حمله سایبری به کمپین مکرون را تایید کرده. کمپین لوپن که در اکثر نظرسنجی‌ها بازنده انتخابات بود با این اتفاق جان تازه‌ای گرفته و امیدوار به پیروزی در انتخابات امروز شده.

امروز نگاه دنیا به فرانسه است؛ راست افراطی که در اتریش و هلند به پیروزی و به دست آوردن قدرت بسیار نزدیک شده بود با اختلاف کم بازنده شد و حالا به فرانسه و لوپن امیدوار است که در صورت پیروزی سیاست‌های تند خود را اجرایی کند، از آن طرف دنیا که از به قدرت نرسیدن پوپولیست در دیگر نقاط اروپا خوشحال است امروز به فرانسه می‌نگرد تا باخت مارین لوپن را هم نظاره کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.