خطر حمله نظامی اسرائیل به ایران

کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اگر ایران از ان‌پی‌تی خارج شود، امکان حمله نظامی اسرائیل به ما وجود دارد!

تاریخ برای چندین بار برای جمهوری اسلامی در حال تکرار است. همزمان با شرایط نابه‌سامان اقتصادی و کاهش فاصله زمانی میان اعتراضات مردمی در کشور جلسه فردای شورای حکام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همه این‌ها در حالی است که برخلاف‌ تاکیدات مکرر مقامات جمهوری اسلامی نسبت به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌، حاکمیت کماکان نتوانسته که نظر آژانس و آمریکا را به خود جلب کند! در این بین سفر «رافائل گروسی» به اسرائیل هم حواشی تازه ای بوجود آورده که به نظر می رسد انتظارات را برای به سرانجام رسیدن مذاکرات سخت کرده است.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در همین رابطه با  دیده‌بان ایران گفت‌وگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

آقای بیگدلی! فردا قرار است مشخص شود که آیا قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر خواهد شد یا خیر! نظر شما در این رابطه چیست؟ به اعتقاد شما احتمال صادر شدن قطعنامه‌ای علیه نظام وجود دارد؟

ما هر چقدر به فردا نزدیک می‌شویم، به نظر می رسد غرب استراتژی‌های جدیدی را در پیش می‌گیرد. این استراتژی‌ها با اهداف جمهوری اسلامی کاملاً در مغایرت است. از سویی دیگر؛ جمهوری اسلامی کماکان بر روی خواسته‌های خودش ایستاده و هیچ عقب‎‌نشینی ای از او دیده‌ نمی‌شود. جمهوری اسلامی به دنبال این است که سپاه را از لیست تروریست‌ها خارج کند اما این خواسته ایران خارج از تعهدات برجامی است. غربی‌ها با حذف سپاه پاسداران از لیست تروریست‌ها مخالف‌اند چون به اعتقاد آن‌ها اگر تحریم‌های خارج از برجام برداشته شود، جمهوری اسلامی هم باید تعهد دهد که دیگر در مسائل منطقه دخالت نکرده و برد موشک‌‍هایش را محدود کند. سفر آقای گروسی به اسرائیل یکی از نشانه‌های خشن شدن سیاست‌های غرب علیه جمهوری اسلامی است. فکر نمی‌کنم که آژانس علیه جمهوری اسلامی یک قطعنامه تلویحی صادر کند! به اعتقاد بنده اگر قطعنامه‌ای هم صادر شود، بیشتر جنبه اخطار خواهد داشت. هر چند جمهوری اسلامی بسیار نگران جلسه فردا است و فکر نمی‌کنم آژانس بخواهد به این زودی از سیاست تنبیهی استفاده کند.

اگر قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر شود، آیا امکان دارد که جمهوری اسلامی از ان پی تی خارج شود؟

خارج شدن جمهوری اسلامی از ان پی تی بسیار خطرناک است. این اظهارات، اظهارات تندروها و کیهان است. ما اگر از ان پی تی خارج شویم دیگر هیچ فرقی با کره شمالی نخواهیم داشت! با توجه به شرایط و تنگناهای اقتصادی در کشور، خارج شدن جمهوری اسلامی از ان پی تی، نظام را با شورش‌ها و خیزش‌های مردمی روبه‌رو خواهد کرد. مردم ما مردم کره شمالی نیست که تبدیل شدن ایران به کره شمالی را قبول کنند! اگر جمهوری اسلامی از ان پی تی خارج شود، امکان حمله نظامی اسرائیل به ما وجود دارد! اظهارات حسین شریعتمداری در خصوص خارج شدن ایران از ان پی تی نشان از بی مسئولیتی اوست.

آقای بیگدلی! بالفرض این قطعنامه علیه جمهوری اسلامی صادر شد، واکنش احتمالی مقامات جمهوری اسلامی چه خواهد بود؟

بنده باز هم می‌گویم که فردا قطعنامه تنبیهی‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد. اگر یک درصد این قطعنامه صادر شود، شرایط برای جمهوری اسلامی به شدت خطرناک و سخت می‌شود، به طوری‌که امکان دارد که علاوه بر تحریم‌های گذشته، تحریم‌های ثانویه هم به لیست تحریم‌ها افزوده شود.

به‌ نظر شما سفر آقای گروسی به اسرائیل غیرحرفه‌ای بوده است؟

اسرائیل چیزی حدود ۶۰ کلاهک اتمی دارد اما عضو ان پی تی نیست. روزنامه‌های اصولگرا گمان می‌کنند که اگر جمهوری اسلامی هم از ان پی تی خارج شود، همانند اسرائیل اتفاق خاصی برایش نمی‌افتد اما این آقایان نمی‌دانند که شرایط ما با شرایط اسرائیل کاملا متفاوت است. سفر آقای گروسی به اسرائیل حاوی پیام‌های متنوعی است اما ضرورتی نداشت که وی به تل‌آویو سفر کند! به نظر می‌رسد یک نوع هماهنگی و همسازی میان آژانس و اسرائیل در حال رخ دادن است که این می‌تواند حاوی پیام خطرناکی برای جمهوری اسلامی باشد. یکی دیگر از دلایل سفر گروسی به اسرائیل، گرفتن اطلاعاتی که تل‌آویو از فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد، است که البته در این صورت هم همه چیز علیه جمهوری اسلامی است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.