حمله مسعود فراستی به فیلم عنکبوت مقدس!

مسعو فراستی درباره فیلم فیلم عنکبوت مقدس نیز گفت: این کار به هیچ عنوان فیلم نیست و می توان گفت یک اثر مفلوک، حقیر بی وطن و  بی همه چیز است که توهین محسوب می شود.

مسعود فراستی روز سه شنبه در نشست تخصصی بررسی سیر و تحول رسانه ای انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه سینمای ایران بدون فرم است، افزود: هنوز پس از گذشت بیش از چهل سال به سینمای مردم ما نرسیده ایم هر چند استثناهایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با روی کار آمدن هر دولتی، گفته  شده که سینمای نجیب ایران در حد جهانی است که بیشتر شوخی است، اضافه کرد: باید گفت ما سینما نداریم، هر چند فیلم با کیفیت که اغلب در حوزه جنگ هشت ساله تولید شده که می توان به مجموعه روایت فتح، دیده بان، مهاجر و همچنین فیلم بی بدیل موقعیت مهدی در سال جاری اشاره کرد.

فراستی با بیان اینکه تعداد فیلم های خوب در کشورمان بسیار کم است، افزود: به همین دلیل در گام های اولیه هستیم،   مسوولان آزمون و خطا می کنند، اگر چیزی هم درست دربیاید، از سیاست ها و گفتمان انقلابی فرهنگی ما نیست.

این منتقد سینما ادامه داد: این فرهنگ از خود تعریف کردن ما را عقب نگه می دارد، هیچ چیز بیرون از نقد اتفاق نمی افتد، بر این اساس برای پویایی باید پرسش و نقد کرد، غیر از این در دایره بسته گفتمان فرهنگی در جا خواهیم زد.

این مترجم، مدرس و منتقد سینما ادامه داد: بر خلاف تصورات وضعیت مان در عرصه فرهنگ بد است، چون در حوزه اقتصادی نیز تحصیل کرده ام این حوزه وضعیت بدتری را تجربه می کند.

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران در بحث تکنیک مشکلاتی دارد، اضافه کرد: متاسفانه این موضوع در این حوزه وجود ندارد، به همین دلیل اغلب فیلمسازان این مهم را نمی دانند و این روند همچنین ادامه دارد که در این خصوص آموزش های لازم باید به نحو صحیحی انتقال داده شود.

فراستی با بیان اینکه فیلمی با بودجه یکی از تهیه کنندگان معروف تولید شده است، افزود: این فیلم فاجعه است، چرا که شخصیت اصلی را نشناخته و در واقع از سینما آگاهی ندارد که متاسفانه تبلیغ و هزینه زیادی نیز انجام گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه قبل از ساخت فیلم،    باید بر تمرین فیلم کوتاه متمرکز شد، اضافه کرد: بدون آموزش موسسات فرهنگی دولتی ما هیچ چیزی تولید نمی کنند، چون آموزش نمی دهند، هر چند جوایز داده می شود که جای تاسف دارد.

این منتقد سینما با بیان اینکه پیش از نیز محفلی در سوره در یک نگاه درستی فعالیت می کرد، ادامه داد: بنده نقد سینما را راه اندازی کردم اما دوستان تحمل نکردند.

وی با بیان اینکه افتخارمان به کسب ۲ هزار و ۵۰۰ جایز جهانی و افتخارمان به ۲ کارگردان  است، گفت: این افراد بیش از حد بزرگ نمایی شده اند در این میان طالب زاده آدم رسانه ای انقلابی بود و به مستند آشنایی و تسلط داشت.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه مستند سازی اساس سینما است، گفت: علاقه‌مندان به سینما می توانند با تشکیل گروهی و زیر نظر ارشاد به کار مستند سازی بپردازند که دراین خصوص با برگزاری محفل های هفتگی و مشاهده مستندهای به روز دنیا چکش کاری کنند.

وی با تاکید بر لزوم نقد سینمای ایران, برگزاری محفل ها و تداوم آموزش برای شکوفایی استعدادها در کشور گفت: در صورت بی توجهی عقب گرد خواهیم داشت.

وی با اشاره به فیلم عنکبوت مقدس نیز گفت: این کار به هیچ عنوان فیلم نیست و می توان گفت یک اثر مفلوک، حقیر بی وطن و  بی همه چیز است که توهین محسوب می شود.

این کارشناس، با بیان اینکه نقدها شاید کمی جلو رفتن است ولی تعریف‌ها نشستن و عقب رفتن است و با نقد می‌شود انسان سالم و رو به جلو تربیت کرد خاطر نشان کرد: تخریب و سازندگی نیز دو وجه نقد است، در فیلم‌سازی به خصوص سینمای غیرمستند موضوع باید زیسته شود، مهم‌ترین کار این است که افرادی که اهل سینما هستند، دور هم جمع شده و کار کنند، مسیر سختی است و با شعار چیزی حل نمی‌شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.