ادعای مالی درباره مذاکرات احیای برجام

رییس هیات آمریکایی در مذاکرات برجامی در گفت‌وگویی با اشاره به مذاکرات دوحه مدعی شد: هیأت‌های (مذاکره‌کننده) ایالات متحده و ایران نتوانستند به توافقی برای بازگرداندن برجام دست یابند.

به نقل از ایسنا، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این سخنان را در گفت‌وگو با NPR (رادیو عمومی ملی) آمریکا بیان کردو افزود: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده در تلاشی دیگر دو طرف را دعوت کرد تا ایرانیان از خود عزمی برای بازگشت نشان دهند، اما نتوانستند جوابی ارائه دهند. این فرصتی بود که از دست رفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طبق گفته امیرعبداللهیان، این حقیقت دارد که آمریکا با مواضع پیشین خود به مذاکرات بازگشته بود گفت: اتحادیه اروپا طرح با جزئیاتی از آنچه که “یک توافق خوب” قلمداد می‌کنند، بر روی میز گذاشتند و ما نیز گفته‌ایم که آماده پذیرش آن توافق هستیم. طرفی که جواب مثبت نداده ایران است پس این درست نیست که ایران می‌گوید ما با مواضع قبلی خود به مذاکرات بازگشته‌ایم. ما با موضعی بازگشتیم که در راستای بازگشت به توافق بوده است. طرفی که باید پاسخ بدهد ایران است و اگر آن‌ها آماده چنین کاری نیستند مشخص نیست که چرا به دوحه آمدند!

مالی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی برای برداشتن تحریم‌ها و اعمال محدودیت علیه غنی‌سازی ایران بر روی میز است و آیا ایالات متحده به آن پاسخ مثبت داده است بیان کرد: کلیت این مسئله درست است. همه چیز به طور صد درصد نهایی نشده است. آمریکا ایده‌های بیشتری دارد تا توافق نهایی‌تر شود اما این درست است که بگوییم ما آماده امضای آنچه که بر روی میز بود بودیم. ما منتظریم تا ببینیم که آیا ایران می‌تواند از خط پایان عبود کند یا نه.

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران درخواست‌های جدیدی مطرح کرده بود، مدعی شد: آن‌ها در دوحه تقاضاهایی داشتند که هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت. آن‌ها از گذشته تقضاهایی داشتند که ما و اتحادیه اروپا می‌گفتیم بخشی از توافق نیست. بحث الان میان ما و ایران نیست؛ هرچند ما حاضریم که این گفت‌وگو را داشته باشیم. بحث اصلی میان ایران و خودش است. آن‌ها هستند که باید به این نتیجه برسند که آیا آماده بازگشت به توافق هستند یا نه. ما گفته‌ایم که آماده بازگشت به توافق هستیم.

وی افزود: من درخصوص انگیزه‌های ایران صحبت نمی‌کنم اما ارزیابی ما این است که آن‌ها در اینباره که خواهان توافق هستند یا نه تصمیم‌گیری نکرده‌اند. آن‌ها باید دیر یا زود تصمیم‌شان را بگیرند.

رابرت مالی همچنین عنوان کرد که چهار آمریکایی در ایران زندانی هستند و گفت که واشنگتن در کنار توافق هسته‌ای، با ایران به گفت‌وگو درخصوص حل‌وفصل درباره این مسئله ادامه می‌دهد.

وی ابراز امیدوار کرد که حتی در صورت عدم حصول توافق در وین، مذاکرات درخصوص زندانیان آمریکایی در ایران بتواند حل‌وفصل شود.

وی در رابطه با اینکه ایرانیان در ازای آزادی آن‌ها چه می‌خواهند، گفت: آن‌ها خواهان چهار چیز هستند. کار درست این است که بگذارند آن‌ها بروند زیرا هیچ‌کدام‌شان مرتکب هیچ اشتباهی نشده‌اند. آن‌ها بی‌گناه هستند و از آن‌ها به عنوان گروگان استفاده می‌شود. ما به دنبال گام‌هایی هستیم که بازگشت هرچه سریع‌تر آن‌ها را تسهیل کنیم.

این ادعاها در حالی مطرح شده که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، عصر روز یکشنبه ۱۲ تیرماه در جمع خبرنگاران در حاشیه “چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی”، در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند مذاکرات از جمله مذاکرات اخیری که در دوحه بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل گری اتحادیه اروپا برگزار شد، اظهار کرد: مذاکرات در قطر در چارچوبی که قبلا مشخص شده بود شکل گرفت و ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل به صورت مشخص آقای انریکه مورا در حال رایزنی است، ان‌شاءالله شکل می‌گیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: زمان و مکان این  گفت‌وگو ها نیز در تبادلی که بین ما و آقای مورا در جریان است، در حال نهایی‌سازی است.

براساس این گزارش هفته گذشته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه پس از وقفه‌ای بیش از سه ماهه، ادامه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها و احیای برجام با حضور هیات ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در دوحه برگزار شد.

در این دور از مذاکرات نیز به مانند مذاکرات وین، گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل‌گری انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا برگزار شد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.