بروز تنش در صحن دانشگاه امیرکبیر +توضیح رئیس دانشگاه

رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره اعتراضات اخیر دانشجویان گفت: بنا به درخواست دانشگاه از وزارت علوم، تعدادی نیروی جدید به جمع همکاران ما در اداره انتظامات افزوده شد.

بیش از ۲ ماه است که دانشگاه های کشور صحنه اعتراض دانشجویان است. در این مدت بسیاری از دانشجویان بازداشت شده اند و برخی دانشگاه ها نیز از دانشجویان خودشان خواسته اند تا دست از اعترض و اعتصاب بکشند و راهی کلاس های درس شوند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

به نقل از تسنیم، سید حسن قدسی‌پور، رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت‌وگویی دراینباره انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

  • مصصم هستیم تا در کنار توجه به دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی، در حفظ استانداردهای آموزشی و پژوهشی و برقراری نظم در دانشگاه نیز گام‌های اساسی برداریم.
  • در دو هفته اخیر اعتراضات رخ داده در دانشگاه برای چندمین بار به بروز تننش در صحن دانشگاه منجر شد.
  • دانشکده‌ها و اساتید می‌توانند در مدیریت این گونه اتفاقات و ایجاد زمینه برای گفتگو و اعتراض بدون حاشیه و تنش ، نقش کلیدی ایفا کنند؛ از این‌رو از روسای دانشکده‌ها درخواست شد که ضمن حفظ و تقویت تعامل مستقیم با دانشجویان بستر گفتگو، انتقاد و اعتراض با آرامش را برای دانشجویان فراهم کنند.
  • روز سه‌شنبه 24 آبان ماه تجمعی بدون اخذ مجوز در صحن دانشگاه برگزار شد. غالبا در تجمعاتی که بدون مجوز برگزار می‌شود احتمال خشونت، درگیری و سردادن شعارهای تند دور از ذهن نیست از این رو انتظامات دانشگاه بر اساس وظیفه خود خواستار متفرق شدن حاضرین در تجمع شد.
  • بدیهی است که در این شرایط هیچ مرزی برای انتهای این مساله وجود ندارد و وجود یا عدم وجود مجوز نیز اهمیتی ندارد و به راحتی شعارهایی با محتوای «براندازی خشن» داده ‌می‌شود؛ کاملا محتمل است که اتفاقاتی مثل هجوم به «ساختمان فارابی» نیز مجدد تکرار شود، به ناچار باید از ابزارهای دانشگاه برای توقف این روند استفاده کرد که اگر چنین نشود قطعا نهادهای بیرونی برای مدیریت فضا از ابزارهای قانونی استفاده خواهند کرد.
  • در این میان برخی مکرر خواستار عدم هر گونه برخورد با دانشجو هستند و همواره هر گونه قصور و ناخدمتی را به مجموعه‌هایی مثل انتظامات دانشگاه نسبت می‌دهند.
  • در همین روزهای اخیر، دانشجویی با پرتاب یک تکه بلوک سیمانی منجر به آسیب جدی به سر یکی از کارکنان انتظامات شد؛ به طوری که وی بیهوش و به بیمارستان منتقل شد. آیا قابل پذیرش است که کارکنان انتظامات به خاطر انجام وظیفه که برقراری نظم و آرامش در دانشگاه هست مورد مواخذه و سرزنش قرار بگیرند؟
  • دانشجویان خاطی به خاطر برخی اقدامات مثل ضرب و جرح، شکستن درب ساختمان فارابی، فحاشی و توهین، هجوم به داخل جلسه شورای دانشگاه و … فقط در حد توصیه، نباید مورد مواخذه قرار گیرند؟ آیا با وجود این گونه وقایع دیگر کارکنان دانشگاه انگیزه‌ای برای انجام وظایف خود دارند؟
  • بنا به درخواست دانشگاه از وزارت علوم، تعدادی نیروی جدید به جمع همکاران ما در اداره انتظامات افزوده شد.
  • البته به سرعت با تعداد معدودی از این همکاران معرفی شده توسط وزارت علوم قطع همکاری شد چون این نگرانی وجود داشت که نتوانند با انتظامات دانشگاه هماهنگ شوند و اولویت اصلی ما هماهنگی، همکاری و تعامل کارکنان انتظامات با محیط دانشگاه است.
  • اکنون دانشگاه در شرایط خاصی است برخی عوامل و اقدامات امنیت دانشگاه را تهدید می‌کند؛ امیدواریم بتوانیم با مدیریت درست، نظم را در کنار آموزش و پژوهش داشته باشیم و برای توسعه کشور تلاش کنیم. ضمنا هرگاه مسئله‌ای در دانشگاه پیش بیاید بنده به عنوان مسئول دانشگاه احساس مسئولیت می‌کنم و در راستای رفع آن قدم بر می دارم.
دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.