جزئیاتی از محدودیت ارزی عراق برای ایران

نماینده آمریکا در امور ایران گفته که ایالات متحده در تلاش است تا تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی را به طور کامل اعمال کند و در این راستا فشار بر چین را برای توقف واردات نفت از ایران افزایش خواهد داد.

به نقل از اکوایران، رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی ایران است و مذاکرات برای منصرف کردن پکن از این خریدها در حال تشدید است.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از خروج از توافق هسته‌ای با هدف مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و صادرات نفت، مجددا تحریم‌ها را اعمال کرد. در پاسخ، تهران دوباره فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد و نظارت بین‌المللی را محدود کرد.

با تمام این شرایط در چند ماه گذشته، صادرات نفت خام ایران با وجود مخالفت‌های آمریکا افزایش یافته که به نظر می‌رسد مقصد آن کشور چین باشد.

مالی گفت آمریکا اقداماتی را که نیاز است، اعمال می‌کند تا کشورها خرید نفت از ایران را متوقف کنند. او اضافه کرد که آمریکا هیچکدام از تحریم‌های خود علیه ایران بویژه در حوزه فروش نفت را کاهش نداده است.

با وجود این خبرها، فشار اقتصادی آمریکا علیه ایران در این هفته فقط به این موضوع ختم نمی‌شود.

نخست‌وزیر عراق تحت فشار واشنگتن برای جلوگیری از ورود دلار به ایران، نیروهای زبده ضد تروریسم را برای مقابله با قاچاقچیان ارز به ایران در این هفته به کار گرفت.

محمد السودانی – نخست‌وزیر عراق – که پس از یک سال رخوت سیاسی این کشور به نخست وزیری رسید، مسیر دیپلماتیک سخت و ظریفی پیش رو دارد.

فدرال رزرو نیویورک در ماه نوامبر کنترل‌های شدیدتری را بر معاملات دلار توسط بانک‌های تجاری عراق اعمال کرد. این اقدام به منظور توقف انتقال غیرقانونی دلار به ایران و اعمال فشار بیشتر به خاطر برنامه هسته‌ای ایران و سایر اختلاف‌ها طراحی شد تا تهران را برای تامین دلار دچار مشکل کند.

در عین حال، عقیل الفتلاوی – قانون‌گذار شیعه – آمریکا را به استفاده عمدی از مقررات جدید به عنوان یک سلاح سیاسی متهم کرد.

آمریکایی‌ها از محدودیت‌های سخت نقل و انتقالات دلار برای انتقال پیام هشدار به نخست‌وزیر السودانی استفاده می‌کنند تا با منافع آمریکایی‌ها همراستا باشند. پیام آمریکایی‌ها آن است که کار علیه آمریکا می‌تواند منجر به سرنگونی دولت شود.

یک مقام ارشد بانکی گفت که ایالات متحده پیام روشنی به مقامات عراقی صادر کرده است که در صورت عدم رعایت قوانین جدید جریمه خواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز، عراق به جلب حسن نیت آمریکا نیاز دارد تا مطمئن شود که درآمدهای نفتی و مالی کشورش دچار محدودیت توسط آمریکا نمی‌شود و در مقابل او با حمایت شبه‌نظامیان قدرتمندِ ادعایی که به گفته آنها تحت حمایت تهران هستند به قدرت رسیده و نمی‌تواند ایران را از خود دور کند‌.

نخست‌وزیر با یک چالش درهم تنیده مواجه است که چطور در سیاستی متوازن با دو دشمن قدیمی که در عین حال دوست عراق هستند رابطه داشته باشد. احمد یونس – تحلیلگر مسائل سیاسی عراق – گفت برقراری تعادل در این مورد مانند راه رفتن روی طناب، سخت است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ توافق هسته‌ای با ایران را کنار گذاشت و تحریم‌های آمریکا از آن زمان به اقتصاد ایران آسیب رسانده است.

پول ایران پس از اعتراضات مربوط به مرگ مهسا امینی در ۱۶ سپتامبر و اعتراضات حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

ایران سال‌ها از شرکت‌ها از عراق تا ترکیه برای بدست آوردن دلار در معاملات بین‌المللی و تامین مالی نیروهای نیابتی خود استفاده کرده است.

دو‌ مشاور بانک‌های خصوصی عراقی که به طور منظم در جلسات بانک مرکزی شرکت می‌کنند، ادعا کرده‌اند که ایران حدود ۱۰۰ میلیون دلار در ماه از تاجران عراقی دریافت می‌کند.

مقامات امنیتی عراق تحت نظارت نخست‌وزیر مدعی شده‌اند شواهد روشنی دارند که قاچاقچیان ارز از اواسط ژانویه مقادیر زیادی ارز را از بازار ارز بغداد خریداری کرده و از طریق گذرگاه‌های مرزی به ایران منتقل می‌کنند.

یک سرهنگ پلیس مرزی عراق، مستقر در گذرگاه شلمچه در نزدیکی جنوب بصره، مدعی شد: ده‌ها قاچاقچی، دلار را از بازارهای ارز بغداد خریداری می‌کنند و از کوله‌پشتی مدرسه برای جابه‌جایی آن قبل از بسته‌بندی و انتقال به مرز استفاده می‌کنند.

بر اساس محدودیت‌های جدید، بانک‌های عراقی باید از یک پلتفرم آنلاین برای افشای تراکنش‌های خود استفاده کنند و جزئیات مربوط به فرستنده و ذینفعان را فاش کنند. مقامات ایالات متحده پس از بررسی می‌توانند نسبت به درخواست‌های مشکوک انتقال اعتراض کنند.

نبیل المرسومی – استاد اقتصاد دانشگاه بصره – گفت که سیستم جدید سرعت مبادلات دلار را کاهش داده است. ابزار ضد قاچاق همچنین حفره‌ای را در امور مالی عمومی ایجاد کرده است. به گفته مقامات بانکی، بانک‌هایی که از ثبت‌نام در پلتفرم آنلاین خودداری کرده‌اند برای خرید دلار به بازار آزاد متوسل شده‌اند که پیشی گرفتن تقاضا از عرضه باعث ایجاد کمبود شده است. در چنین شرایطی ارزش پول عراق آسیب دیده و قیمت کالای مصرفی افزایش پیدا کرده است.

این مسأله احساسات ضد آمریکایی را در میان سیاست‌مداران عراقی عمیق‌تر کرده است. عراق تقریبا ۲۰ سال است که پس از حمله آمریکا به این کشور و سرنگونی صدام حسین بی‌ثبات است.

دینار عراق قبل از اعمال محدودیت‌های جدید نقل و انتقالات فدرال رزرو ۱۴۷۰ دینار به ازای هر دلار معامله می‌شد ولی در ماه دسامبر هر دلار به ۱۶۲۰ دینار رسید.

خبرگزاری دولتی عراق روز دوشنبه اعلام کرد نخست‌وزیر عراق پس از کاهش ارزش دینار، رئیس بانک مرکزی را تغییر داد. بر اساس گفته این آژانس مصطفی غالب مخیف رئیس بانک مرکزی عراق اعلام کرده بود که دیگر نمی‌خواهد در این شغل باشد.

السودانی در تلاش است که به مردم اطمینان دهد که دینار و اقتصاد عراق به خوبی از سرکوب آمریکا محافظت خواهد شد. وی در مراسمی در روز شنبه گفت که مجموعه‌ای از تصمیمات جسورانه برای تقویت و تثبیت دینار اتخاذ شده و به هرکس که بخواهد از بحران سوءاستفاده کند، هشدار می‌دهیم.

هادی عالی – مدیر حسابداری یک بانک خصوصی – در این مورد بدبین است. او گفته پیروی از شرایط جدید آمریکا به این معنی است که ما باید صبر کنیم تا انتقالات ما تایید شود که این مسأله برای تجارت ما «سم» است. تقریبا تمام نقل و انتقالات دلاری ما در بخشی به تجارت ایران وابسته است و این یک راز نیست.

 

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.