افغانستان بالاتر از ژاپن در مهار تورم!/ پشت پرده کاهش تورم چیست؟

آنگونه که امارت اسلامی افغانستان می‌گوید تورم و قیمت اجناس در این کشور کمتر از اغلب کشورهای در حال توسعه و ممالک توسعه‌یافته جهان است! اما نتایج بررسی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نشان از چه دارد؟

اعلام آمار عجیب و غریب تورم در افغانستان، نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده است. آنطور که مقامات در این کشور مدعی شده‌اند نرخ تورم در این کشور از چین و ژاپن وضعیت مناسب‌تری دارد! ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتی با اشاره به تورم منفی یک درصدی در افغانستان و قیمت پایین اجناس در همسایه شرقی ایران، وضعیت اقتصادی و معیشتی شهروندان افغان را از بسیاری از ممالک پیشرفته جهان برتر دانست. این در حالیست که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از وضعیت وخیم اقتصادی، بهداشت، فقر و رفاه اجتماعی در افغانستان بعد از روی کار آمدن طالبان خبر داده‌اند.

افغانستان بالاتر از ژاپن در مهار تورم!

آنچه که تعجب همگان را بر انگیخته قیاس افغانستان با کشورهای پیشرو جهان یا به عبارتی غول‌های اقتصادی دنیاست. تا پیش از شیوع کرونا، ژاپن به مدت ده‌ها سال ضمن طی دوران ثبات و پیشرفت همواره در جمع قدرت‌های اقتصادی جهان قرار داشت و پس از شیوع پاندمی کرونا با افزایش نرخ تورم مواجه شد، امری که موجب وارد آمدن یک شوک بزرگ به جامعه ژاپنی شد. به طوری‌که تورم در ژاپن در بهمن ماه ۱۴۰۱ کمی فراتر از پیش‌بینی کارشناسان بوده و رقم ۳.۶ درصدی را هدف گرفت.

در ارتباط با تورم منفی در افغانستان، take-profit در گزارشی آخرین نرخ تورم در کشورهای جهان را با یکدیگر مقایسه کرده است. در حالی افغانستان در وضعیت تورم منفی یک درصدی به سر می‌برد که تورم اقتصاد ایران کماکان بالای ۵۰ درصد است. از طرف دیگر، کشورهای عمان و چین به ترتیب با ۰.۹۱ و ۰.۲ درصد تورم نزدیک به صفر داشته‌اند.

نکته جالب در این جدول قیاس تورم کشورهای ثروتمند عربی همچون عربستان، امارات و کویت با کشور بحران‌زده افغانستان است، به نحوی که تورم افغانستان منفی یک است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تورم حدود ۲ الی سه درصدی را تجربه می کنند.

به گزارش Trading Econnomics، آخرین نرخ تورم هسته در افغانستان ۱.۸ درصد برآورد شده است. همچنین تورم مواد غذایی در سرزمین افغان‌ها عدد ۳.۳- درصد را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که حد فاصل سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۳، بالاترین و پایین‌ترین نرخ تورم در افغانستان به ترتیب ۴۷.۸۳ و ۱۸.۳۷- درصد بوده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.