واکنش مجید تفرشی به ماجرای دنیل عابد خلیفه/ اقدام شرکلیف تغییری در دشمن پنداری ایران توسط بریتانیا ایجاد نمیکند

یک پژوهشگر و تاریخدان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حالا این که آقای سایمون شرکلیف سفیر بریتانیا با ظاهری خوش و خنده رو، مرتب برای ایرانیها از اهمیت شعر و تمدن و فرهنگ کشورشان سخن میگوید، تغییری در دشمن پنداری ایران توسط بریتانیا ایجاد نمیکند.

مجید تفرشی در یادداشتی با عنوان “ایران: دشمن بریتانیا؟” نوشت:

«دنیل عابد خلیفه» یک نظامی سابق ۲۱ ساله و متخصص کامپیوتر در ارتش بریتانیا که به اتهاماتی چون انتقال یک بمب قلابی و دادن اطلاعات طبقه بندی شده به «دشمن» و دیگر اتهامات، از ۸ ماه قبل دستگیر و در انتظار محاکمه بود، چند روز قبل، با پوشیدن لباس آشپز، دیروز با یک ون انتقال غذا از زندان «وندزورث»، در جنوب غرب لندن فرار کرده است. این موضوع، نه تنها تیتر اول رسانه ها بود که موجب یک فراخوان امنیتی در داخل کشور و مرزها و واکنشهای رسمی مقامات ارشد سیاسی، انتظامی و امنیتی شده. تا این جا، این ماجرا ظاهرا هیچ ارتباطی با ایران ندارد، ولی اغلب رسانه های بریتانیایی، با استناد به مقامات رسمی صریحا اعلام کردند که منظور از «کشور دشمن» در بیانیه رسمی دولت بریتانیا، «ایران» است.

در همین ارتباط: فرار سرباز پیشین بریتانیا و متهم به جاسوسی برای ایران از زندانی در لندن 

سالهاست به حکومت ایران خرده گرفته شده که درباره برخی متهمان امنیتی، ارتباط با کشورهای دشمن/ متخاصم، به خصوص بریتانیا، یاد شده است. حال آن که تهران و لندن روابط کامل دیپلماتیک دارند. حالا عین همین اطلاق رسما توسط بریتانیا درباره ایران صورت گرفته که البته جدید هم نیست. در ۲۰ سال گذشته بارها در دستگیریهای امنیتی اتباع بریتانیایی بعضا به آنان اتهام همکاری با «دشمن» (ایران) عنوان شده. از جمله در سال ۲۰۰۸، یک مترجم ایرانی تبار در افعانستان با اسم جدید دنیل جیمز، به ارایه اطلاعات محرمانه به دشمن ایران متهم، دستگیر و محکوم شد. حالا این که آقای سایمون شرکلیف سفیر بریتانیا با ظاهری خوش و خنده رو، مرتب برای ایرانیها از اهمیت شعر و تمدن و فرهنگ کشورشان سخن میگوید، تغییری در دشمن پنداری ایران توسط بریتانیا ایجاد نمیکند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.