پورتو خواستار مداخله دولت پرتغال علیه توهین نژادی به طارمی شد

توهین نژادی اسطوره اسپورتینگ به مهدی طارمی جار و جنجال زیادی در پرتغال به راه انداخته است.

مهدی طارمی در پرتغال روزهای عجیبی را سپری می‌کند: از یک جنجال به جنجالی دیگر. این در حالی است که تنها چهار هفته از فصل جدید لیگ پرتغال سپری شده است. به نظر می‌رسد فوتبال پرتغالی روی عجیب خود را به ستاره ایرانی نشان می‌دهد.

در جدیدترین جنجال علیه ستاره ایرانی، این کارلوس خاویر، اسطوره باشگاه اسپورتینگ بود که با انتقادی بسیار تند از مهدی سوژه شد. انتقاد او به ماجرای پرحاشیه دیدار پورتو و آروکا برمی‌گردد. خاویر به طارمی توهینی نژادپرستانه کرده و سپس گفته بود او وقتی به پرتغال آمد شنا بلد نبود ولی حالا شیرجه زدن را خوب یاد گرفته است.

صحبت‌های جنجالی مدافع سابق اسپورتینگ در تلویزیون این باشگاه از این قرار بود: با این همه ابزاری که این روزها وجود دارد عجیب است که چرا برخی هنوز می‌توانند اشتباه کنند. اتفاقی که در آن بازی افتاد خیلی جدی بود. تنها راه‌حل این است که یک پاندمی دیگر از راه برسد تا کسی نتواند به ورزشگاه برود. اینطوری داورها احساس راحتی می‌کنند. داورهایی هستند که به محض نزدیک شدن به استادیوم از ترس می‌لرزند و لرزان لرزان وارد ورزشگاه می‌شوند. فضایی که در استادیوم پورتو درست می‌شود برای همین است. فضایی شیطانی.

خاویر در ادامه گفت:” وی‌ای‌آر برای کمک به داورها است. داور باید شجاعت می‌داشت و به آن بازیکن مسلمان که وقتی به پرتغال آمد شنا هم بلد نبود و حالا خوب یاد گرفته شیرجه برود دو کارت زرد نشان می‌داد. خیلی عجیب است که داورها در بعضی استادیومها می‌ترسند چون می‌دانند که ممکن است تعقیب یا اذیت‌شان کنند. لیگ باید برای این موارد مجازات‌های سختی اعمال کند. اگر اینجا انگلیس بود بعضی مربیان حاضر نبودند وارد ورزشگاه بشوند. ولی اینجا ظاهرا از وقتی که پاپ آمده به خیلی‌ها عفو داده و آنها مجوز دارند که هر کاری دل‌شان می‌خواهد بکنند”.

باشگاه پورتو به این صحبتهای ستاره سابق اسپورتینگ واکنش تندی داشت و در توییتر باشگاه از مقامات مسئول پرتغال خواست در این ماجرا وارد شده و مجازات‌هایی سخت اعمال کنند. پورتو صحبتهای خاویر را بیگانه‌ستیزانه، نژادپرستانه و نفرت‌پراکن توصیف کرد.

باشگاه پورتو نوشت: نهادهایی مثل SOS Racismo، عفو بین‌الملل و کمیسیون اروپا علیه صحبتهای بیگانه‌ستیزانه، نژادپرستانه و نفرت‌پراکنی که در تلویزیون اسپورتینگ مطرح شد چه فکر می‌کنند؟ اینها علیه همه موازین قانونی پرتغال نیست؟ دولت چرا ساکت است؟ کمیسیون برابری و مبارزه با تبعیض و نژادپرستی چرا ساکت است؟ این اقدام جدی‌تر از آن است که بدون مجازات بماند.

پینتو دا کاستا، رئیس باشگاه پورتو، هم درباره این ماجرا صحبت کرد و گفت: یک کارشناس در یک کانال تلویزیونی به طارمی توهین نژادپرستانه کرد و گفت او وقتی اینجا آمد شنا بلد نبود ولی حالا خوب یاد گرفته شیرجه بزند. چطور می‌شود به کسی چنین اجازه‌ای داد؟ نمی‌دانم آیا کمیسیون مقابله با نژادپرستی و دیگر نهادها واکنش نشان می‌دهند یا نه؟ نمی‌دانم. شاید اگر طارمی کاری شبیه رئیس فدراسیون اسپانیا کرده بود سوژه خوبی برای تلویزیونها می‌شد ولی الان کسی اهمیت نمی‌دهد.

در نهایت فشارها بر کارلوس خاویر جوب داد و او ضمن اعتراف به اشتباهش از مهدی طارمی عذرخواهی کرد.

این ستاره سابق اسپورتینگ ضمن عذرخواهی از طارمی گفت:” می‌خواهم به خاطر حرف‌هایی که چهارشنبه زدم عذرخواهی کنم. در شان من نیست که کسی را اینطور بزنم. استفاده از کلمات بیگانه‌ستیزانه و نژادپرستانه در شان من نیست. منی که دوست‌هایی از همه رنگ‌ها و ادیان دارم. بنابراین از طارمی عذرخواهی می‌کنم. فقط می‌خواستم به سبک بازی‌اش اشاره کنم چرا که برای مستطیل سبزی که او در آن بازی می‌کنم احترام خیلی زیادی قائلم. من برای طارمی و کاری که او برای کشورش کرده احترام زیادی قائلم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.