این رای آینده فوتبال را عوض می‌کند!

امروز رای دادگاه مربوط به سوپرلیگ اعلام شد یوفا شکست سختی را مقابل دو باشگاه بزرگ اسپانیایی متحمل شد.

سرانجام انتظارها به پایان رسید و ظهر امورز رای دادگاه پرونده سوپرلیگ اعلام شد. دیوان عدالت اداری روز گذشته تشکیل سوپرلیگ را قانونی اعلام کرد و یوفا دیگر نمی‌تواند جلوی برگزاری این مسابقات را بگیرد. براساس حکم این دادگاه، یوفا و فیفا از قدرت‌شان سوءاستفاده کرده‌اند و حق جلوگیری از تشکیل سوپرلیگ را ندارند و این کارشان خلاف قوانین اتحادیه اروپاست.

در آوریل سال ۲۰۲۱ بود که ۱۲ تیم به صورت رسمی تشکیل مسابقات سوپرلیگ را اعلام کردند. رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکومادرید، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، میلان، اینتر و یوونتوس ۱۲ تیمی بودند که در ابتدا حضورشان در این مسابقات را اعلام کردند. در ادامه اما اکثر تیم‌ها انصراف دادند و رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس باقی ماندند که البته تیم ایتالیایی هم مدتی بعد خروجش را اعلام کرد. در حال حاضر تنها رئال مادرید و بارسلونا در سوپرلیگ مانده‌اند و گفته می‌شود و پس از دادگاه، این دو تیم به عنوان تنها باشگاه‌های مؤسس باقی‌مانده در این مسابقات هر کدام مبلغ یک میلیارد یورو غرامت دریافت خواهند کرد.

تشکیل سوپرلیگ در آن مقطع جنگ بزرگی را بین رئال مادرید و یوفا به راه انداخت و تیم مادرید در کنار بارسلونا و یوونتوس حتی به حذف از مسابقات اروپایی هم تهدید شد. این جنگ در نهایت به سود باشگاه‌ها به پایان رسید و حالا تشکیل سوپرلیگ از هر زمانی محتمل‌تر خواهد بود.

بیانیه پرز پس از پیروزی در سوپرلیگ

پس از تشکیل مسابقات سوپرلیگ و اعلام رسمی آن، فلورنتینو پرز، رئیس رئال مادرید در یک مصاحبه تند به باشگاه‌ها هشدار داد که اگر وارد این پروژه نشوند، به زودی باید بازیکنان خود را به تیم‌هایی با درآمد غیرفوتبالی مثل تیم‌های با پشتوانه درآمد نفتی واگذار کنند. اتفاقی که خیلی زود هم رخ داد و در همین تابستان بسیاری از بازیکنان مطرح فوتبال جهان راهی لیگ عربستان شدند.

پرز پس از اعلام حکم دادگاه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما از این حکم رضایت داریم. در روز های آینده به دقت ایت اتفاق تاریخی را بررسی می کنیم. فوتبال اروپا هرگز انحصاری نخواهد بود و از امروز باشگاه ها سرنوشت خودشان را تعیین می‌کنند. ما قادر هستیم مسابقات فوتبال را ارتقا دهیم. قانون منطق و آزادی حاکم است. ۷۰ سال پیش با ایجاد جام باشگاه های اروپا گام بزرگی برای فوتبال برداشته شد و حالا وظیفه داریم رونقی که فوتبال نیاز دارد را به آن بدهیم. دریچه فوتبال به روی همه باز خواهد شد. این تورنومنت از بازیکنان محافظت می‌کند و هواداران در سرتاسر جهان را هیجان زده خواهد کرد. پایان دادن به این انحصار به هیچ وجه آسان نبود و ما این فرصت رو داریم تا با شفافیت بالا به این حکمرانی پایان دهیم. ما در آغاز عصر جدیدی هستیم و میتوانیم بدون تهدید با هدف نوآوری در فوتبال فعالیت کنیم. از امروز دیگر حال و آینده باشگاه ها در دستان خودشان است و سرنوشت فوتبال متعلق به خودمان است. امروز نقطه عطفی در تاریخ فوتبال خواهد بود و ما این مسئولیت بزرگ رو می‌پذیریم. این یک روز بزرگ برای تاریخ فوتبال است.

در طرف مقابل یوفا هم با بیانیه‌ای کوتاه نسبت به این حکم واکنش نشان داد: ««این حکم به معنای تأیید یا اعتبار به اصطلاح سوپر لیگ نیست، بلکه نشان‌دهنده کسری از پیش موجود در چارچوب مجوز قبلی یوفا است، یک جنبه فنی که قبلاً در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به رسمیت شناخته شده و به آن پرداخته شده بود.»

انقلاب بزرگ علیه یوفا و فیفا؟

در سال‌های جیانی اینفانتینو و الکساندر چفرین در تلاش بودند تا تعداد مسابقات مختلف را افزایش دهند تا از این طریق درآمدزایی‌ فیفا و یوفا هم افزایش یابد و خودشان هم حمایت کشورهای ضعیف‌تر در فوتبال را داشته باشند. اقداماتی چون افزایش تعداد تیم‌های جام جهانی به ۴۸، تشکیل مسابقات لیگ ملت‌های اروپا و تغییر فرمت جام جهانی باشگاه‌ها از سال‌های آینده هم دقیقا در راستای همین مساله بود. موضوعی که واکنش‌های زیادی را در پی داشته و مخالفت زیادی با آن شده است. از ابتدای همین فصل خیلی‌ها افزایش تعداد مصدومیت‌های شدید بازیکنان را گردن فیفا و یوفا انداخته‌اند که بدون توجه به سلامت بازیکنان فقط تعداد مسابقات را افزایش می‌دهند.

رای امروز دیوان عدالت اداری ممکن است در آینده اتفاقات مهم‌تری را در پی داشته باشد و حتی باعث شود فدراسیون‌های فوتبال کشورهای مطرح هم مانند تیم‌های باشگاهی مقابل فیفا و یوفا قرار بگیرند.

اخبار جدید از تغییرات سوپرلیگ

وقتی برای اولین بار بحث تشکیل سوپرلیگ مطرح شد، موسسان این طرح اعلام کرده بودند که ۱۲ تیمی که از ابتدا در این پروژه حضور داشتند همیشه در آن باقی خواهند ماند و هرگز سقوط نخواهند کرد. با این حال در طرح جدید این موضوع تغییر کرده تورنمنت به طور کامل براساس شایستگی و عملکرد تیم‌ها است. دیروز اعلام شد که پخش این مسابقات هم رایگان خواهد بود و حق پخشی گرفته نمی‌شود. نخستین دوره سوپرلیگ احتمالا از تابستان ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و این یک تهدید جدی برای لیگ قهرمانان اروپا است. پروژه جدید از ۶۴ تیم تشکیل خواهد شد که براساس عملکردشان در لیگ‌های داخلی شرایط حضور در مسابقات را پیدا می‌کنند. این ۶۴ تیم در سه سطح لیگ ستارگان، لیگ طلایی و لیگ آبی تقسیم می‌شوند که ۱۶ تیم در لیگ‌های ستارگان و طلایی در ۲ گروه ۸ تیمی و ۳۲ تیم در لیگ آبی و در ۴ گروه ۸ تیمی خواهند بود. هر تیمی ۱۴ بازی در هر فصل انجام می‌دهد و بین سه سطح هم صعود و سقوط خواهد بود. قهرمان‌های هر سطح و تیم سقوط‌کرده هم در مسابقات حذفی معلوم خواهند شد.

شنیده‌ها از توافق باشگاه‌هایی چون مارسی، لیون، فاینورد، آیندهوون، بنفیکا، پورتو، ستاره سرخ بلگراد، اندرلخت و چندین باشگاه نام آشنای دیگر برای پیوستن به سوپرلیگ هم حکایت دارند و حتی شاید تیم‌های عربستانی و اینتر میامی آمریکا هم به مسابقات دعوت شوند. سرمایه‌گذاران هم آماده‌اند که تا ۱۵ میلیارد یورو در سوپرلیگ سرمایه گذاری کنند.

از طرفی گفته می‌شود دولت بریتانیا قصد دارد قانونی برای جلوگیری از حضور و عدم اعتراض باشگاه‌های انگلیسی در سوپرلیگ تصویب کنند. به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا حکم وضع شده در داداگاه عدالت اروپا شامل حال باشگاه‌های انگلیسی نشده و دولت این کشور می تواند مانع از حضور آن‌ها شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.