شهر رویایی بن‌سلمان ساخته می‌شود؟

وسعت «شهر هوشمند» ۵۰۰ میلیارد دلاری در عربستان سعودی ۳۳ برابر نیویورک خواهد بود.

شهری ایده‌آل را در نظر بگیرید. شهری بدون جاده، ماشین یا گازهای گلخانه‌ای. جایی که ۱۰۰ درصد با انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کند و ۹۵ درصد از زمین به طبیعت اختصاص داده می‌شود.

نئوم یا لاین، شهری‌ست برنامه‌ریزی‌ شده که برخلاف شهرهای سنتی، سلامت و رفاه مردم را در اولویت قرار می‌دهد. مساحت این شهر هم حدود ۳۳ برابر نیویورک تخمین زده می‌شود.

شهری بدون جاده با جاذبه صفر

لاین، ایده جدیدی را برای طراحی شهری ارائه می‌دهد؛ لایه‌بندی شهرها به صورت عمودی.این ایده به افراد امکان حرکت یکپارچه در سه بُعد (طول، عرض و ارتفاع) را می‌دهد تا به امکانات دسترسی پیدا کنند. این مفهوم با عنوان «شهرسازی با جاذبه صفر» نیز شناخته می‌شود.

پارک‌های عمومی، مناطق عابر پیاده، مدارس، خانه‌ها و ادارات، همچون ساختمانی بلند لایه‌بندی می‌شوند؛ به طوری که می‌توان به تمام مکان‌های مورد نیاز روزانه در عرض پنج دقیقه رسید.

منظره شهر چگونه است؟

شهر متقارن نئوم با طول ۱۷۰ کیلومتر که از کوه‌های نیوم در امتداد دریای سرخ کشیده شده، تنها ۲۰۰ متر عرض دارد.

گفته شده که قرار است از فن‌آوری‌های هوشمند به‌طوری در شهر استفاده شود که به عنوان یک مقصد گردشگری، جهان‌گردان زیادی را از سرتاسر جهان به خود جذب کند.

قطاری سریع‌السیر که طول شهر را در ۲۰ دقیقه طی می‌کند نیز، در خدمت ساکنان نئوم خواهد بود.

خیال یا واقعیت؟

به گزارش CNN، چشم‌انداز ولیعهد عربستان از شهر، شامل برخی فناوری‌هاست که حتی نمونه‌ای از آن‌ها وجود ندارد؛ مانند اتومبیل‌های پرنده، ربات‌های خدمتکار، دایناسورهای رباتی پرنده و یک ماه مصنوعی غول‌پیکر.

ولیعهد در یکی از سخنرانی‌هایش گفته: «از آنجایی که ما این کار را از صفر شروع می‌کنیم، چرا شهرهای عادی را مشابه‌سازی کنیم؟».

هزینه لمس یک رویا

به گزارش رویترز، کارشناسان تخمین زده‌اند که نئوم تا سال ۲۰۴۵، ۹ میلیون نفر را در خود جای خواهد داد.

فاز اول نئوم، ۳۱۹ میلیارد دلار هزینه برده که بخشی از آن توسط صندوق ثروت مستقل پادشاهی عربستان تامین شده است. آنطور که برآورد شده باقی این پروژه حدود ۲۰۰ میلیارد هزینه داشته است.

نئوم، اولین فیلم پیشرفت ساخت‌وساز پروژه را در وب‌سایت خود منتشر کرد و نوشت: «ما می‌خواهیم به دنیا نشان دهیم که نئوم واقعا در حال وقوع است».

شاید نسل بشر، به دوران تحقق رویاهایش رسیده است. باید منتظر ماند و دید چه خواهد شد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.