ترامپ می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود؟

دیوان عالی آمریکا باید تا قبل از ۵ مارس ۲۰۲۴، روز انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری تصمیم بگیرد که آیا ترامپ می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود یا خیر!

دیروز حمعه دیوان عالی اعلام کرد در مورد حضور یا عدم حضور رئیس جمهور سابق در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تصمیم گیری خواهد کرد.

۹ قاضی دیوان عالی نیاز به تصمیم گیری سریع در این باره دارند، چراکه رای دهندگان به زودی رای گیری اولیه ریاست جمهوری را در سراسر کشور آغاز خواهند کرد.

گفتنی است پیشتر، مقامات قضایی در کلرادو ترامپ را به دلیل نقش‌اش در حمله ۶ ژانویه به کنگره از حضور در پای صندوق رای منع کردند.

اما حالا دیوان عالی با رسیدگی به شکایت ترامپ علیه این پرونده موافقت کرده است.

دیروز جو بایدن در آستانه سالگرد شورش حامیان ترامپ علیه کنگره هشدار داد تلاش‌های سلف خود برای بازپس گیری کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ تهدیدی جدی برای کشور است.

بایدن با اشاره به وقایع ۶ ژانویه گفت: « ما تقریبا آمریکا را از دست دادیم، همه چیز را از دست دادیم.»

بنابراین دیوان عالی باید تا قبل از ۵ مارس که روز انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری است، تعیین تکلیف نهایی را انجام دهد.

در همین رابطه ترامپ در آیوا و در کمپین انتخاباتی اعلام کرد که امیدوار است قضات دیوان عالی منصفانه رفتار کنند.

قضات کلرادو چهار به سه و بر اساس اصلاحیه چهاردهم رای دادند که ترامپ نباید در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان شرکت کند.

این اولین بار بود که از اصلاحیه چهاردهم استفاده می‌شد.

اصلاحیه چهاردهم در سال ۱۸۶۸ پس از جنگ داخلی به تصویب رسید و در آن آمده است افرادی که درگیر شورش بوده‌اند از تصدی مناصب دولتی منع می‌شوند.

البته اصلا فرصتی پیش نیامده تا از این اصلاحیه استفاده شود و دیوان عالی هم هیچ فرصتی برای تفسیر آن پیدا نکرده‌اند.

حالا برای اولین بار قضات دیوان عالی شامل ۹ قاضی که سه تن از آنها را ترامپ انتخاب کرده، باید معنا و مفهوم اصلاحیه چهاردهم را بررسی کرده و اعلام رای کنند.

البته به طور جداگانه خانم شینا بلوز از مقامات ایالت مین نیز رای بر عدم واجد شرایط بودن ترامپ برای نوشتن اسمش در برگه انتخاباتی داده است و قضات دیوان عالی باید این دو دادگاه و اصلاحیه را تفسیر کرده و رای نهایی را صادر کنند.

گفتنی است قضات دیوان عالی تا کنون درباره پرونده‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ و تلاش ترامو برای حفظ اسناد ۶ ژانویه علیه وی حکم داده‌اند.

وکلای ترامپ گفته‌اند تصمیم کلرادو به معنای محروم کردن میلیون‌ها رای دهنده از حق رای بوده و واقعه ۶ ژانویه قیام نبوده و حتی اگر این اتفاق بوده باشد، ترامپ در شورش شرکت نکرده است.

ششم ژانویه ۲۰۲۱ گروهی خشن با ادعاهای دروغین و مکرر ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات تحریک شده و در تلاش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری به ساختمان کنگره حمله مسلحانه کرده، امنیت را زیر پاگذاشته، با مجریان قانون درگیر شده، اموال را تخریب کرده و جلسه مشترک کنگره برای تایید رای الکترال را مختل کردند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.