احتمالا نه بایدن و نه ترامپ در ۲۰۲۴ وارد کاخ سفید نخواهند شد

یک دیپلمات پیشین درباره رقابت میان ترامپ و بایدن اظهار داشت: پیش بینی من همیشه این بوده که بر اساس عقلانیت و نه بر اساس اسناد و مدارک و… بلکه با شناختی کلی نسبت به جامعه آمریکا، هیچ یک از این دو نفر نمی توانند انتخاب شوند.

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه حضور ترامپ در انتخابات آمریکا جدی است آیا ممکن است این انتخابات تکرار ماجرا های انتخابات ۲۰۲۰ باشد؟ این انتخابات چه تاثیری بر روند دموکراسی در آمریکا خواهد داشت؟ اظهار داشت: پیش بینی من همیشه این بوده که بر اساس عقلانیت و نه بر اساس اسناد و مدارک و… بلکه با شناختی کلی نسبت به جامعه آمریکا، هیچ یک از این دو نفر نمی توانند انتخاب شوند. آقای ترامپ صلاحیت شخصی و فردی ندارد دفعه پیش هم او صلاحیت نداشت و برای حذف جمهوری خواه ورشکستگی سیاسی و اجتماعی به همراه داشت.

بخش‌هایی از گفت‌وگوی مجلسی را در ادامه می‌خوانید:

امروز ترامپ امتحان خود را پس داده است با آن سرکشی ها و رفتار های غیر متعارفی که در دیدار ها با سران کشور هایی اروپایی در کانادا داشت که منجر به حیرت همه شد. ترامپ خصوصیات و روابط شخصی و انسانی که روسای جمهور آمریکا با همگنان اروپایی خود داشتند را نداشت. او کاسبی است که همه چیز را با معیار های کسب و کار می سنجد.
بایدن شخصیتی سیاسی است او نشان داده که از سن خود نیز بسیار پیر تر است. این مساله ای است که موقعیت او را به مخاطره انداخته است. اگر بخواهد بیاید که جلوی ترامپ را بگیرد مساله بر عکس خواهد بود.
یعنی آمدن ایشان، جلوی ترامپ را باز خواهد کرد زیرا طرفداران حزب دموکرات ترجیح می دهند که به پای صندوق های رای نروند به این ترتیب برخی عوام که طرفداران جمهوری خواهان افراطی هستند به این گروه رای خواهند داد وگرنه اکثریت ملت آمریکا پشتیبان ترامپ نیست.
اکثریت کسانی که رای خواهند داد در صورت حضور آقای بایدن از سر یاس و ناامیدی به طرف ترامپ می روند و یا شاید رای ندهند و در این صورت ترامپ می تواند موفق شود.ولی من همچنان معتقدم که تا آخرین لحظه ممکن است اتفاقاتی بیفتد اول اینکه صلاحیت ترامپ مورد پذیرش واقع نشود و یا نامزدی اضطراری برگزیده شود.
در مورد آقای بایدن نیز به نظر من اگر خود او کنار نکشد از نظر رقابت های داخلی حزب دموکرات شخص دیگری پیدا خواهد شد. همین اندازه که اسم خانم اوباما پیش کشیده شده است نشان می دهد که حمایت اوباما نیز وجود دارد و عنوان کردن او در این زمان نشان می دهد که حزب دموکرات به فکر جایگزینی برای بایدن است.
فقط مطرح شدن میشل اوباما را به عنوان تزلزلی بر این می دانم که تزلزلی در حزب دموکرات نسبت به آقای بایدن پدید آمده است. در صورت نامزد شدن من شانس بایدن را زیاد نمی دانم و کماکان اعتقاد دارم هیچ یک از این دو نفر وارد کاخ سفید نخواهند شد.
امروز سلطه افراط گرایی در جهان و تفکر دست راستی به گونه ای است که نژاد پرستی و برتری جویی طبقات پایین اجتماع را به فعالان سیاسی تبدیل کرده است. این وضعیت در بیشتر کشور های دنیا دیده می شود و بسیار خطرناک است.
چنانچه این طبقات به فعالین سیاسی تبدیل شوند نوعی عوام گرایی خطرناک و همراه با فاشیسم و تندروی را به دنبال دارد تعداد چماق به دستان معمولا زیاد است ولی این ها در جوامع فعال سیاسی نیستند.
امروز هم در اروپا و هم در آمریکا و سایر نقاط دنیا می بینیم که این گروه ها برای ابراز شخصیت و اعلام حضور و بیان عقاید تند و تبعیض آمیز خود فعال شده و به میدان آمده اند. باید دید حزب دموکرات چه کسی را مطرح خواهد کرد.
شاید میشل اوباما کاندیدا شود و شاید دیگری کاندیدا شود یا آقای بایدن معاونی قوی و مقتدر برای خود انتخاب کند که بیم و هراس از دست دادن قدرت فیزیکی و جسمانی اش در ادامه راه این را نشان بدهد که اگر هم او نیاید معاون مقتدری و صاحب صلاحیتی خواهد بود، اگر بایدن نامزد شود باید زیر سایه معاون نامداری قرار بگیرد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.