بایدن: به ایران پیام خصوصی ارسال کرده‌ایم

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با حملات کشورش به مواضع انصارالله یمن اعلام کرد که واشنگتن پیامی خصوصی به ایران درباره «حوثی‌ها» (انصارالله) ارسال کرده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز شنبه به وقت محلی قبل از عزیمت به محل اقامت ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا به کمپ دیوید به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ما این پیام را به صورت خصوصی تحویل دادیم و مطمئن هستیم که به خوبی آماده هستیم.»

بایدن روز جمعه به وقت محلی نیز در پنسیلوانیا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در جنگ نیابتی با ایران است؟ پاسخ داد: «خیر. من قبلا پیام را به ایران رسانده ام. آنها می دانند که نباید هیچ کاری انجام دهند. ایران خواهان جنگ با ما نیست.»

رئیس جمهور آمریکا با «تروریستی» خواندن گروه انصارالله یمن، آنها را تهدید کرد و گفت که اگر به رفتارهای جسورانه و حملات خود ادامه دهند، ایالات متحده آمریکا به آنها پاسخ خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا درباره حمله ۱۰ کشور به رهبری واشنگتن به مواضع انصارالله یمن مدعی شد: فکر نمی کنم در حملات شب گذشته هیج غیرنظامی کشته شده باشد و این دلیل دیگری بر موفقیت آمیز بودن آن است.

بایدن همچنین در نامه ای به کنگره کشورش درباره حمله به یمن ادعا کرد حملات آمریکا و انگلیس به یمن تاسیساتی را مورد هدف قرار داده که انصارالله از آنها برای انجام حمله در دریای سرخ استفاده کرده است.

بایدن مدعی شد: در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴، به دستور من، نیروهای ایالات متحده به عنوان بخشی از یک عملیات چندملیتی همراه بریتانیا، با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند، حملاتی را علیه تاسیساتی در یمن انجام دادند که حملات حوثی ها (انصارالله یمن) را تسهیل می کند.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: این حملات برای بازدارندگی و تضعیف توانایی حوثی‌ها برای انجام حملات آینده، انجام شد. ایالات متحده آمریکا آماده است، اقدامات بیشتری را در صورت لزوم برای مقابله با هرگونه تهدید انجام دهد.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، پنجشنبه شب به وقت محلی (آمریکا) ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند. این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که ارتش ملی یمن در پاسخ به تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس به این کشور، یک هدف متعلق به ایالات متحده در دریای سرخ را هدف قرار داده است.

این تجاوز انگلیس و آمریکا واکنش هایی را به دنبال داشته است. هزاران نفر از مردم یمن برای محکوم کردن حملات وحشیانه آمریکا و انگلیس و حمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه علیه اشغالگران صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند. یمنی ها با سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» ‌به خیابان ها آمدند تا حمله وحشیانه آمریکا و انگلیس به کشورشان را محکوم کنند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

کنعانی با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.