دولت در پیروی از مصباح یزدی «شمشیر را از رو بسته است»

فعال سیاسی اصلاح‌طلب که سابقه وزارت تعاون را در دولت دوم سید محمد خاتمی دارد، نسبت به هزینه‌سازی‌های اعضای انجمن حجتیه هشدار می‌دهد.

رویداد24 نوشت: از همان لحظه‌ای که اولین نتیجه انتخاباتی مجلس دوازدهم مشخص شد، این نگرانی در جامعه به وجود آمد که «تندروها و افراطیون در تلاش برای گذر از جمهوریت و رسیدن به حکومت اسلامی هستند». جریان تندرو علاوه بر اصلاح‌طلبان، با طیف وسیعی از اصولگریان هم به شدت فاصله گرفته و وارد چالش شده‌اند و جامعه در انتظار شروع دوره دوازدهمین دوره قوه مقننه است تا مشخص شود، فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … کشور به استقبال چه شرایط و فضایی می‌رود؟

بخش‌های مهم گفت‌و‌گوی علی صوفی در زیر می‌آید:

*مجلس آتی مجلسِ مردم نیست و مجلسِ حاکمیت است. مطالبات عمومی زمانی پیگیری می‌شود که مردم در درون نهادها نماینده‌های خود را انتخاب کنند. اما وقتی گروهی که در حاکمیت رسوخ کرده‌اند، حق انتخاب را از مردم در انتخابات می‌گیرند، طبیعی است که مجلس روی کار آمده نمی‌تواند نمایندگی مردم را به عهده بگیرد که نتیجه این روند غلط چیزی جز ماندگاری مشکلات و محدودیت‌ها نمی‌تواند باشد.

*روند و نتیجهٔ انتخابات مجلس دوازدهم نشان داد، انجمن حجتیه رو بازی می‌کند. این در حالی است که در زمان حیات امام خمینی ایشان حواسشان به تحرکات این گروه بود و به همین دلیل به هیچ وجه به آنها اجازه خودنمایی نمی‌دادند. اما بعد از رحلت امام، متاسفانه پیروان انجمن حجتیه در خیلی جاها نفوذ کردند و چون مانعی ندیدند، کار به جایی رسیده است که «رو» بازی می‌کنند و تحت عنوان «خالص‌سازی» در مجلس کنارگذاشتن جمهوریت و روی‌آمدن حکومت اسلامی را به عنوان هدف دنبال می کنند.

چرا این گروه کنترل نمی‌شوند؟

* باید اذعان داشت که این‌ها تشکیلات قوی و سازمان‌یافته و قدیمی‌ای هستند که همدیگر را زود پیدا می‌کنند و البته از پشتوانه سیاسی و بین‌المللی هم بهره‌مندند و به همین دلیل با عرض تاسف به تماشای به نتیجه‌رسیدن برنامه‌هایشان نشسته‌ایم. تاکید می‌کنم، این گروه تندرو به جد دنبال حذف جمهوریت هستند تا از این طریق در حکومت اسلامی سردمدار باشند.

چه نیروی بین‌المللی از این گروه حمایت می‌کند؟

* بعید نیست کشور روسیه اگر بخواهد در ایران نفوذی داشته باشد، روی همین چهره‌های افراطی حساب خواهد کرد.

*حاکمیت مدت‌ها است که با ابزارهایی مثل نظارت استصوابی با مردمی که نظر و رایشان با نظر خودش را همخوان نمی‌بیند، در افتاده است. البته در ظاهر همواره شعار مشارکت بالای انتخاباتی را مطرح می‌کند اما مثلا در انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۳۹۸ دبیر شورای نگهبان با صراحت بیان کرد، انتخابات اگر زیر ۵۰درصد هم باشد، اشکالی ندارد و غیرقانونی نیست و همچنین اینطور گفت که دنبال مشارکت حداکثری نیستند. اینگونه است که در سه انتخاباتی که پشت سر گذاشته‌ایم، عملاً فضای رقابتی را مسدود کردند تا میزان رای در انتخابات مجلس دوازدهم با کسر آرای باطله به ۲۵درصد برسد که باید گفت، این فاجعه‌ای خطرناک است.

الان اصول‌گرایان را هم رقیب خود می‌بینند

*هسته سخت قدرت که در گذشته اصلاح‌طلبان را به چشم رقیب می‌دید، الان به جایی رسیده است که طیف ریشه‌دار اصولگرایی را هم رقیب خود می‌داند و به همین دلیل حتی به چهره‌ای مثل علی لاریجانی هم اجازه حضور در انتخابات را ندادند تا این پیام را صادر کنند که فقط جبهه پایداری است که صلاحیت مدیریت و تصمیم‌گیری در امور کشور را دارد. آنهم در حالی که خیلی از اصولگراها هم به این نتیجه رسیده‌اند که کشور به اصلاحات نیاز دارد.

*پایداری‌چی‌ها در حالی تخته گاز می‌روند که هسته اصلی قدرت نشان داده است، پیرو رهبری هم نیست و به همین دلیل وقتی ایشان در ابتدای سال ۱۴۰۲ خط‌مشی انتخاباتی را بر چهار محور مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت دانستند و مسئولین را به ایجاد فضای مشارکت مطلوب دعوت کردند، پایداری‌چی‌ها بدون توجه به این چهار محور قانون انتخابات را طوری وضع کردند که با این چهار محور ضدیت و منافات داشته باشد تا بتوان اینطور گفت، آنها حتی از رهبری هم عبور کرده‌اند و به هدف‌شان که بی‌معناکردن انتخابات بود، رسیدند.

*وزیر کشور در سالگرد آقای مصباح یزدی در تلوزیون به صراحت گفت که دولت پیرو افکار مصباح یزدی است. همه می‌دانیم که مرحوم مصباح همیشه می‌گفتند، «مردم کاره‌ای نیستند و انتخابات یعنی چه؟ و وظیفه مردم فقط اطاعت است» خب! وقتی وزیر کشور چنین موضعی را رسما اعلام می‌کند، باید گفت که شمشیر را از رو بسته‌اند!

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.