پژوهش جدید؛ استفاده مفرط از هوش مصنوعی باعث تضعیف حافظه دانشجویان می‌شود

بر اساس این مطالعه روشن شد، دانشجویانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند به شکلی قابل توجه در مقایسه با هم‌قطاران خود دچار تنبلی و ضعف حافظه می‌شوند زیرا «چت جی‌پی‌تی» می‌تواند به هر پرسش صرف نظر از کیفیت پاسخ خود، پاسخ بدهد

یک مطالعه جدید نشان داد که استفاده بیش از حد دانشجویان از «چت جی‌پی‌تی» منجر به تضعیف حافظه و کاهش پیشرفت تحصیلی آنها می‌شود.

این نتایج، برآمده از یک مطالعه تحقیقاتی در خصوص تأثیر سریع ناشی از استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ مانند مدل «جی‌پی‌تی» در اهداف آموزشی است.

بر اساس این مطالعه که در «مجله بین‌المللی فناوری آموزشی» منتشر شد، محققان در دو مرحله با استفاده از نظرسنجی از صدها دانشجوی دوره کارشناسی تا کارشناسی ارشد، این پژوهش را سامان دادند.

انگیزه این مطالعه از رشد مهیب فناوری و ابزارهای هوش مصنوعی در محیط‌های آموزشی و نگرانی فزاینده استادان در مورد سوء استفاده از آنها، به‌ویژه در ارتباط با «شرافت دانشگاهی»، به‌رغم پتانسیل هوش مصنوعی برای کمک به یادگیری و تحقیق، ناشی می‌شود.

برای فهم رابطه میان استفاده بیش از حد از ربات «چت جی‌پی‌تی» و کاهش پیشرفت تحصیلی دانشجویان، این مطالعه در دو فاز انجام شد: در فاز نخست محققان پاسخ‌های ۱۶۵ دانش‌آموز را جمع‌آوری کردند که با استفاده از یک مقیاس ۸ درجه‌ای برای تعیین میزان تکیه آنها به هوش مصنوعی تدوین شده بود.

پژوهشگران برای اطمینان از درستی نتایج فاز نخست، نمونه‌های آماری را در فاز دوم به ۵۰۰ دانشجو افزایش دادند و طی این دو مرحله کشف کردند که تداوم فشار ناشی از کار دانشگاهی و کمبود زمان، دانشجویان را به استفاده بیشتر از «چت جی‌پی‌تی» وادار می‌کند.

بر اساس این مطالعه روشن شد، دانشجویانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند به شکلی قابل توجه در مقایسه با هم‌قطاران خود دچار تنبلی و ضعف حافظه می‌شوند زیرا «چت جی‌پی‌تی» می‌تواند به هر پرسش صرف نظر از کیفیت پاسخش، پاسخ بدهد.

این مطالعه برخلاف پیش‌بینی‌ها نشان داد، دانشجویانی که نگران سطح نمراتشان بوده و خواهان حفظ سطح علمی خود هستند، از بیم لورفتن استفاده خود از هوش مصنوعی، تمایلی به استفاده از این فناوری ندارند.

محققان توصیه می‌کنند که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای اهداف آموزشی باید توام احتیاط و میانه‌روی باشد. آنها در عین حال خاطرنشان کردند که این ابزارها به تجزیه و تحلیل مطالب، پاسخ به سؤالات دانشجویان و تسهیل جست‌وجوی اطلاعات کمک می‌کنند، اما استفاده بیش از حد از آنها تاثیر منفی بر توانایی‌های حافظه دانشجویان می‌گذارد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.