قبیله‌گرایی به جای تخصص در دولت سیزدهم/ روزهای بحرانی معیشت در سال ۱۴۰۳ تشدید می‌شود

فعال سیاسی اصولگرا گفت: ما با دولتی روبرو هستیم که مهمترین مردانش به واسطه رابطه عهده دار مسئولیت شده اند و به همین دلیل کمترین آگاهی از قواعد مدیریتی و همچنین شرایط موجود در حوزه مدیریت‌شان ندارند.

دولت رییسی در حالی نیمه دوم سومین سال پاستورنشینی را رد کرد که باید گفت، از جهات مختلف با ناکارآمدی آشکار و غیرقابل انکارُ شرایط را برای تولیدکنندگان، سرمایه داران و صد البته برای مردم عادی دشوارتر از هر دشواری‌ای کرده است. به قدری دشوار که جامعه حتی امید حداقلی برای ترمیم فضای کدر فعلی ندارد. در واقع وقتی چند ساعت پس از اعلام نتیجه انتخابات مجلس، دلار به کانال ۶۰ هزار تومان وارد شد، به این معنی بود که «پایان یا حتی کمرنگ شدن بحران» احتمالی نامحتمل است.

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در این باره اظهار داشت: چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است. آمار‌های رسمی نشان دهنده نوعی بی برنامگی در سیستم اقتصادی است که موجب کاهش ارزش پول ملی، افزایش تورم، بیشتر شدن کسری بودجه و … شده است که این موارد زنگ خطری برای دولت است تا مراقب باشد مولفه‌های هزینه ساز ماندگار نباشند. نگرانی بزرگ این است که همه این شاخص‌های منفی که نام برده شد، در سال ۱۴۰۳ شرایط بدتری را متوجه خود خواهند دید تا جامعه بحران را با شدت و حدت بسیار بیشتری متحمل شود که به طور ویژه طبقه متوسط و کم درآمد بحران معیشتی‌ای خواهند دید تا زندگی شان عملا مختل شود.

مردم اگر خیلی هنر کنند، دخل و خرج شان را مساوی کنند

دبیر کل حزب سبز ایران در ادامه گفت: واقعیت چیزی جز این نیست که بیشتر مردم ایران دخل شان با خرج شان تناسب ندارد. یعنی مردم اگر خیلی هنر کنند، دخل و خرج شان را مساوی کنند. در حالی که هر فرد و خانواده‌ای به این نیاز دارد که برای موارد لازم پس انداز داشته باشند که متاسفانه خیل عظیمی از مردم ایران از این امر مهم محروم اند و به همین دلیل در این چند سال، طبقه متوسط به طبقه کم درآمد، طبقه کم درآمد به طبقه ضعیف و طبقه ضعیف هم به حاشیه نشینی رسیده اند که چنین موقعیتی حتما باید ارکان حاکمیت را به این فکر ببرد که دلیل این همه مشکل لاینحل چه عامل یا عامل‌هایی هستند.

وی افزود: این شرایطی که راجع به اجاره بها و اقلام مصرفی شاهد هستیم، از گرانی فراتر است که نشان از نوعی سوءمدیریتی است که همه چیز را به هم ریخته است. به همین دلیل نمی‌توان به کارنامه اقتصادی دولت نمره قبولی داد. آن هم در شرایطی که ابراهیم رییسی با شعار کاهش تورم، رونق تولید و ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال از مردم رای گرفت. البته بسیاری از وعده‌های ایشان از اول معلوم بود که نشدنی هستند که این نشانگر شناخت کم رییس دولت و مهره‌های دیگر دولت از فضا و مطالبات جامعه است.

قبیله گرایی باعث رسیدن حجت عبدالملکی به ریاست مناطق آزاد شد

کنعانی مقدم توضیح داد: ما با دولتی روبرو هستیم که مهمترین مردانش به واسطه رابطه عهده دار مسئولیت شده اند و به همین دلیل کمترین آگاهی از قواعد مدیریتی و همچنین شرایط موجود در حوزه مدیریت‌شان ندارند. به وضوح می‌توان وزیرانی در دولت دید که حتی به اندازه یک کارشناس مربوطه هم از مختصات حوزه کاری شان آشنایی ندارند. آقایان قبیله گرایی را به جایی رسانده اند که حجت عبدالملکی چند روز بعد از اینکه به دلیل ضعف مفرط در مدیریت از وزارت رفاه کنارگذاشته شد، به عنوان رییس مناطق آزاد از شخص رییس دولت حکم گرفت تا بتوان گفت، با این تصمیم گیران اصلا نباید به بهبودی شرایط امیدی داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصولگرا در پایان گفت: ایران به قدری پتانسیل دارد که حتی می‌توانیم در شرایط تحریم هم حتی المقدور گلیم اقتصادی خود را از آب بیرون بکشیم. در واقع تا زمانی که به شایسته سالاری توجه نکنیم، واقع بینی را لازم ندانیم، نگاهی توأم با توهم به مسائل داشته باشیم و … هیچ قدمی در راستای آرامش عمومی برداشته نخواهد شد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.