باج میلیاردی عربستان برای فراموشی خط لوله صلح!

خط لوله گاز صلح که قرار بود گاز ایران را به هند و پاکستان منتقل کند، سالیان سال است که به دلایل سیاسی متوقف مانده و توافق ۲۰۱۹ پاریس هم برای اجرایی شدن این پروژه گشایشی نکرد.

همزمان با اعلام خبر آغاز به کار احداث خط لوله ۸۰ کیلومتری از خط لوله ١٩٣١ کیلومتری صلح (که ٧٨١ کیلومتر در خاک پاکستان است)، خبر از سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی عربستان در پاکستان طی سفر اخیر وزیر امور خارجه عربستان می‌رسد.

خط لوله گاز صلح که قرار بود گاز ایران را به هند و پاکستان منتقل کند، سالیان سال است که به دلایل سیاسی متوقف مانده و توافق ۲۰۱۹ پاریس هم برای اجرایی شدن این پروژه گشایشی نکرد.

اما اخیراً ایران اعلام کرده طبق آخرین توافق انجام شده در سال ۲۰۱۹، مهلت ۵ ساله پاکستان برای ساخت خط لوله در خاک کشورش به پایان رسیده و ایران در نظر دارد از این موضوع به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کند و نتیجتاً پاکستان ملزم به پرداخت غرامت ۱۸ میلیارد دلاری خواهد شد.

از این رو پاکستان برای فرار از این خسارت، اعلام کرده کار ساخت بخش ۸۰ کیلومتری از این خط لوله تا گوادر را آغاز خواهد کرد.

در آن سوی قضیه اما عربستان که همواره از بهبود روابط ایران و پاکستان بیمناک بوده و در تلاش است تا با عناوین مختلف روابط تیره بماند. در نتیجه هفته گذشته شاهد سفر وزیر امور خارجه عربستان به پاکستان بودیم که این سفر مقدمه سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی ریاض در اسلام آباد خواهد بود.

کارشناسان بر این باورند که عربستان با این ریخت و پاش‌ها در تلاش است که نفوذ ایران در شبه قاره هند از طریق خط لوله صلح به سرانجام نرسد. چراکه خط لوله صلح بستر مناسبی برای رسیدن گاز ایران، علاوه بر پاکستان، به هند، بنگلادش و حتی چین خواهد شد که این چهار کشور از مقاصد اصلی صادرات گاز است.

این امر در افزایش نفوذ راهبردی ایران در شبه‌قاره و چین تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند ایران را به‌عنوان هاب گازی منطقه معرفی کند. در مجموع، تحقق خط لوله صلح نتایج و پیامد‌های مثبتی برای اقتصاد سازمان اکو دارد و می‌تواند بسترساز حل برخی مشکلات سیاسی ایران با همسایگان شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.