رایزنی نظامی وزیر دفاع لبنان و سفیر ایران در بیروت

« سمیر مقبل» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان و « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه دیدار و همکاری های نظامی و دفاعی دو کشور را با توجه به اجرای برنامه هسته ای و رفع تحریم های ایران بررسی کردند.

مقبل و فتحعلی در این دیدار که سرهنگ « محمدرضا میرزائی» وابسته نظامی ایران در لبنان هم حضور داشت ، تحولات لبنان و منطقه به خصوص شرایط جدید منطقه غرب آسیا پس از اجرای توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ و زمینه های توسعه مناسبات دوجانبه و راه های پیگیری توافقات گذشته را بررسی کردند.
وزیر دفاع لبنان و سفیر ایران تحولات و اوضاع کنونی را در سایه اجرای توافق هسته ای و رفع تحریم های ایران، روابط بین تهران و بیروت به ویژه در زمینه حمایت از ارتش لبنان و مبارزه با تروریسم ، بررسی کردند.
سمیر مقبل ضمن ابلاغ سلام خود به سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از حمایت های ایران برای تقویت ارتش لبنان قدردانی کرد.
فتحعلی نیز ضمن تشریح دستاوردهای اجرای توافق هسته ای، این توافق را پیروزی برای همه کشورهای منطقه دانست.
وی تاکید کرد: اجرای توافق هسته ای و رفع تحریم ها، صفحه جدیدی را برای گسترش همکاری های کشورهای منطقه در زمینه های گوناگون فراهم ساخته است که باید از آن بهره جست.
براساس این گزارش، سفیر ایران بعداز این دیدار در گفت وگوئی کوتاه تاکید کرد که معتقدیم باید صفوف خود را در مبارزه با تروریسم تکفیری که منشاء آن رژیم صهیونیستی است، متحد ویکپارچه کنیم.
فتحعلی با اشاره به نقش مهم ایران و لبنان در مبارزه با تروریسم گفت که به وزیر دفاع لبنان اعلام کرده است ، ایران اکنون که تحریم ها رفع شده است، آماده همکاری مستمر برای حمایت از ارتش لبنان است.
وزیر دفاع لبنان و دیگر مقامات لبنانی پیشتر گفته بودند که بعداز رفع تحریم های ایران می توانند کمک های نظامی ایران برای تجهیز ارتش لبنان را دریافت کنند.
8 مهرماه سال 93 دریادارعلی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به لبنان سفر و تاکید کرد که برای همکاری با لبنان و ارائه کمک های نظامی و تسلیحاتی به ارتش این کشور برای مبارزه با تروریسم تکفیری هیچ خط قرمزی نداریم.
دبیرشورای عالی امنیت ملی در دیدار با تمام سلام نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران برای تقویت توان ارتش لبنان در مقابل گروه های تروریستی تکفیری تصمیم به اهدای یک هبه نظامی به ارتش لبنان گرفته است.
وی به مسئولان لبنانی گفت که زرادخانه سلاح ایران بر روی ارتش لبنان گشوده است تا با استفاده از این هدیه مجانی و بدون شرط احتیاجات خود را در مبارزه با خطر گروه های تکفیری تامین کند.
شمخانی به منظور تاکید بر جدی بودن ایران در پیشنهاد یاد شده با سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان در سفارت ایران در بیروت دیدار کرد و دعوت رسمی سردار دهقان از وی برای سفر به تهران و بررسی فهرست نیازهای ارتش لبنان به سلاح را مورد تاکید قرار داد.
دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران در تمامی دیدارهای خود در لبنان تاکید کرد که این هبه وعده دور از دسترس نیست و پس از دیدار رسمی وزیر دفاع لبنان از ایران امکان تحویل سلاح های ایرانی به ارتش لبنان وجود دارد.
برهمین اساس وزیر دفاع لبنان به ایران سفر کرد اما تاکنون و به بهانه تحریم های ظالمانه علیه ایران ، لبنان از دریافت هبه نظامی ایران خودداری کرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.