امیرعبداللهیان: امنیت منطقه‌ای یک ضرورت انکارناپذیر برای تهران و ریاض است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امنیت منطقه‌ای یک امر اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای ایران و عربستان سعودی است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف نظامی‌گری ندانسته است.

حسین امیرعبداللهیان عصر امروز در نشست خبری مشترک با همتای سعودی گفت: خرسند هستم که امروز میزبان آقای بن فرحان در تهران هستم. اکنون مدت کوتاهی از توافق دو کشور بر آغاز روابط میان ایران و عربستان سپری شده است.

وی ادامه داد: در این مدت توانستیم در پایتخت‌های دو کشور و در سرکنسولگری‌ها در مشهد و مدینه مقدمات بازگشایی نمایندگی‌ها و دفاتر سیاسی و کنسولی خود را انجام دهیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه از مساعدت‌های دولت عربستان سعودی برای افتتاح سفارت و سرکنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در ریاض و جده تشکر می‌کنم، اظهار داشت: ما نیز تسهیلات لازم را برای کادر دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد فراهم کرده‌ایم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه خرسندیم که با استقرار گروه‌های دیپلماتیک ایران در عربستان امسال اتباع و حجاج کشورمان حجی شایسته و مناسب را در عربستان پشت سر می‌گذارند، تصریح کرد: از حمایت و هماهنگی‌های همتای خود در عربستان تشکر می‌کنم و متقابل ما نیز تسهیلات سفر اتباع عربستانی به مقاصد زیارتی و گردشگری ایران را فراهم کردیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های امروز خود با همتای سعودی‌اش خاطرنشان کرد: دیدار امروز در ادامه دیدارهای قبلی اینجانب و همتای سعودی‌ام انجام شد. امروز ما این فرصت را داشتیم که درخصوص گسترش مناسبات و همکاری‌ها صحبت کنیم. ما امروز در رابطه با تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیته مرزی، همکاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر، همکاری‌های پایدار تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور و موضوعات دیگر صحبت کردیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما درخصوص توسعه همکاری‌های گردشگری و همکاری‌های علمی و فناوری اتفاق نظر داریم، ابراز داشت: همچنین با استفاده از فرصت درخصوص امنیت منطقه از مسیر همکاری‌های متنوع چند جانبه گفت‌وگو کردیم. امنیت منطقه‌ای یک امر اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دو کشور است.

به گفته امیرعبداللهیان، جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف نظامی‌گری ندانسته است. بلکه امنیت را مفهومی فراگیر و دربرگیرنده ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی تجاری و اقتصادی بین کشورهای منطقه می‌داند.

وی افزود: مسأله فلسطین یک نگرانی مشترک در جهان اسلام و در نگاه ایران و عربستان است. همچنین نسبت به تداوم جنگ در سودان نگران هستیم و درباره برخی موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. علاوه بر این اتفاق نظر داریم در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های را موثرتری را سازمان‌دهی کنیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.